مقالات

6 روش جادویی افزایش خلاقیت کودکان

افزایش خلاقیت کودکان

توانایی روبرویی با چالش های مختلف، یکی از مهارت های لازم برای هر فردی در هر سن و سالی می باشد. پس چه بهتر که این مهارت ضروری از سنین پایین به کودکان آموزش داده شود. چرا که قطعا این کودکان در سنین بزرگسالی با اتکا به غرایز و توانایی های خود، با نگرشی مثبت راه حلی برای چالش های خود میابند. و همچنین شخصیتی متکی به خود و کاردان در آن ها شکل می گیرد. یکی از راه های ایجاد این مهارت از سنین پایین، افزایش خلاقیت کودکان است.

افزایش این مهارت در کودکان با استفاده از روش های مختلفی امکان پذیر است. یکی از ای روش ها استعداد یابی کودکان است. اگر شما به عنوان یک مادر، ارزش زیادی برای استعداد های فرزندتان و پرورش آن ها قائل هستید، بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

استعدادیابی افزایش خلاقیت کودکان

خلاقیت حاصل افکار و ذهن شگفت انگیز است. اما نه هر ذهنی! نمی توان گفت که همه ی افکار و ذهن ها شگفت انگیز می باشند. این واژه زمانی به کار می رود که ذهن کودک شما به اندازه کافی آبیاری و پرورش داده شده باشد. آن زمان فرزند شما دارای یک ذهن شگفت انگیز است که می توان با استعداد یابی، خلاقیت را در آن افزایش داد.

در واقع افزایش خلاقیت در کودکان به دو مورد وابسته است:

  1. ژنتیک
  2. وجود پدر مادری که از کودکی دغدغه پرورش یک کودک خلاق را دارند. و ایجاد یک بستر مناسب برای ادامه این راه!

فقط کافی است با مشاوره و استفاده از روش های مناسب، کودک خود را برای داشتن یک ذهن شگفت انگیز و یافتن استعداد هایش یاری نمایید. تا در آینده بتواند راهی روشن و همرا را طی نماید. و در مواجه با چالش ها بهترین تصمیم را اتخاذ نماید.

پرورش کودک

انواع روش های استعداد یابی کودک

  • نوای موسیقی

یکی از راه های استعداد یابی برای افزایش خلاقیت کودکان، تجربه فعالیت با وسایل موسیقی است. همیشه گوش دادن به یک نوای خاص هر فردی را در هر سنی به عالم و حسی و حالی عجیب می برد. طوری که انسان به خودش که می آید، می بیند ساعت ها است که غرق در رویا و افکار است. غم، شادی، هیجان، ترس و… تمام حس های این چنینی با چند نت موسیقی حس می شود. زیرا ریتم و آهنگی که هنگام استفاده از این وسایل موسیقی پخش می شود، معمولا با برنامه و اصول خاصی می باشد. از این رو ارتباط بسیار تنگاتنگی بین احساسات درونی ما و صدایی است که ما را به عالم رویا می برد.

پس می توان نتیجه گرفت که این روش می تواند دریچه ای برای پرورش استعداد کودکانمان باشد. هنگامی که آن ها با وسایل موسیقی خود مشغول بازی هستند، در واقع مشغول پرورش توانایی خود می باشند. و شما با تشویق فرزند خود، می توانید او را برای ایجاد ابتکار و خلق نت های جدید یاری نمایید.

توجه: حتی ایجاد صدا با چند وسیله کوچک در منزل نیز می تواند نشانه ای از پرورش خلاقیت در کودک باشد. پس مانع او نشوید تا مسیر خود را به درستی بیابد.

افزایش خلاقیت کودکان

  • ترسیم اشکال و نقاشی و افزایش خلاقیت کودک

معمولا یکی از اولین سرگرمی هایی که در ذهن کودکان از سنین پایین شکل می گیرد، کشیدن خط و اشکال مختلف بر روی کاغذ می باشد. بهتر است بدانید هیچ کدام از این خط خطی ها و یا به اصطلاح نقاشی بی ارزش نیست.

حال می خواهیم بدانیم که نقاشی چطور می تواند سبب افزایش خلاقیت کودکان و رشد استعداد هنری آن ها شود؟

یکی از روش های آموزش نقاشی و پرورش استعداد کودکان، استفاده از روش های تکمیلی می باشد. در این روش که معمولا از کتاب هایی با طرح ها و نقاشی های آماده استفاده می شود، کودک را به کپی کردن طرح ها بدون در نظر داشتن خلاقیت درونشان وا میدارد. استفاده از این روش نه تنها کمکی به پرورش استعداد کودک نمی کند، بلکه بعد از مدتی منجر به افت خلاقیت ذهنی او می شود.

پس بهترین روش کدام است! بهترین روش همان است که در ابتدا به صورت جزئی بیان نمودیم. کودک باید بتواند با استفاده از ذهن خلاق و قدرت تخیل خود به صورت کاملا آزادانه درباره هر موضوعی نقاشی کند.

دقت کنید که اصلا مهم نیست آیا این نقاشی کامل است یا خیر! درست رنگ آمیزی شده است؟ کاراکتر های آن نقاشی به درستی رسم شده اند؟

هیچ یک از این مسائل نمی تواند استعداد فرزند شما را زیر سوال ببرد. پس هرگز در نقاشی او دست نبرید. و یا با سرزنش و ایراد از قسمت های مختلف نقاشی اش، احساس و استعداد او را سرکوب نکنید. بلکه برای نقاشی های او فضایی اختصاصی، مانند یک دیوار از اتاق را قرار دهید. کودک ارزشی را که برای آثار او قائل هستید را درک نموده و اعتماد به نفس او افزایش پیدا می نماید.

توجه: نقاشی، خلق ذهن آزاد و شگفت انگیز کودک شما برای بیان افکار و تصورات درونی است. و به مرور زمان می تواند به یک استعداد مبدل شود.

افزایش خلاقیت کودکان

  • تمام کردن کارهای نیمه کاره

در بین راه کار هایی که سبب استعداد یابی فرزندتان می شود، تمرین های روزمره دیگری نیز وجود دارد که باعث رشد ذهن و افزایش خلاقیت کودک نیز خواهد شد.

برای مثال معمولا والدین هنگامی که قصد خواندن یک کتاب را دارند، از ابتدا تا انتهای داستان را خوانده و سپس کتاب را می بندند! اما والدینی که دغدقه پرورش ذهن فرزندشان را دازند بهتر است بدانند که این روش به آن ها توصیه نمی شود. بهتر است هنگام قصه گویی، ابتدا نیمی از داستان را برای فرزندتان تعریف کنید. سپس از او بخواهید تا با استفاده از ذهن شگفت انگیز خود ادامه داستان شما را نقل کند. و یا اینکه برای او اسباب بازی هایی تهیه نمایید که او با کمک آن ها بتواند یک داستان خلق نماید. این کار در افزایش خلاقیت کودکان بسیار تاثیر گذار است.

تربیت کودک خلاق

  • نقش پرسش و پاسخ در افزایش خلاقیت کودک

همیشه مشورت، نظرخواهی و صحبت در موارد مختلف نسبت به یکسری قوانین از پیش نوشته شده تاثیر گذار تر است!

اما این جمله چه معنایی می دهد؟

هنگام صحبت با فرزند خود به جای آموزش های روتین و یکسری اطلاعات از پیش تعیین شده از پرسش و پاسخ برای تربیت و آموزش او استفاده نمایید. با این کار به فرزند خود می آموزید که از فضا و مکان حال دور شود و با استفاده از ذهن پویای خود پاسخ درست را بیابد. در واقع او متوجه می شود برای دانستن هر مسئله ای نیاز است که ابتدا کاملا به آن فکر کند.

برای مثال:

  1. از او بخواهید شباهت های دو حیوان مانند: آهو و گوزن را به شما بگوید؟
  2. هنگام تربیت فرزند خود از او بپرسید که چگونه می توانید نقش مادری را به خوبی برای او ایفا نمایید؟
  3. برای داشتن هوای پاک چه کار هایی لازم است؟

با هر یک از این سوال ها کودک به جای حفظ کردن روتین مسائل، سعی دارد تا با استفاده از ذهن خود به جواب درست برسد. و این کار سبب افزایش خلاقیت کودکان خواهد شد.

پرورش فرزند

  • هنگام بازی قانون نگذارید

معمولا کودکان علاقه مند به بازی های جدید و بدون قاعده هستند. پس بهتر است هنگام بازی آن ها، زمانی که تنها و یا همراه هم سن و سالان خود هستند، اصلا دخالت نکنید. سعی نکنید تا با یکسری قوانین راه درست بازی را به آن ها نشان دهید. زیرا کودکان علاقه دارند تا بازی و هیجان های جدید را تجربه نمایند. اجازه دهید تا در بستری امن و همراه افرادی قابل اطمینان با استفاده از ذهن خود پا به دنیای بازی ها بگذارند.

همچنین بیشتر کودکان در دنیای کودکی خود دارای یک دوست خیالی هستند. این همراه را از او دور نکنید! تا زمانی که اشباهی از کودک شما سر نزده است جای هیچ نگرانی نیست. او فقط در دنیای تخیلات خود دارای دوستانی است که با آن ها به بازی می پردازد.

بازی های کودکانه

  • عدم ترس از شکست در افزایش خلاقیت کودکان

بیشتر کودکانی که از شکست هراس دارند، هرگز پا به دنیای شگفت انگیز افکارشان نمی گذارند. آن ها فکر می کنند که شکست پایان همه چیز است.

بهتر است برای فرزند خود کمی زمان بگذارید و از اشتباه های اخیر خود برای او تعریف کنید. با اینکار فرزند شما متوجه خواهد شد که در هر کاری ممکن است با کمی چالش مواجه شود. فقط کافی است تا با قدرت فکر خود این چالش ها را حل نماید.

افزایش خلاقیت کودکان

جمع بندی

هر یک از شما مادران و پدران در کنار وظایف خود نسبت به رشد و افزایش خلاقیت کودکتان و مهارت های او نیز مسئول هستید. هنگامی که کودکی متولد می شود، ذهن او مانند یک نوار خالی پاک است. این شما هستید که می توانید به او روش فکر کردن را بیاموزید. پس بهتر است به جای دیکته کردن قوانین نانوشته و روتین، روش درست فکر کردن، استعداد یابی و پرورش ذهن شگفت انگیز را به او بیاموزید.

آموزش خلاقیت به کودکان نیازمند به زمان است که شما برای فرزند خود قرار می دهید. پس همراه کودکتان بچگی کنید، تا او از بزرگ سالی هراسی نداشته باشد.

من الهه مطهری با ساخت عروسک های خاص همراه فرزندم شدم تا در دنیای آن ها راز هایی را کشف نمایم که من را به او نزدیک تر سازد. و بتوانیم در شناخت استعداد و مهارت هایش او را یاری کنم.

شما نیز می توانید با استفاده از مطالب فوق و تجربیاتی که در این راستا به دست آورده اید، در مسیری روشن فرزندتان را همراهی نمایید. تا بتواند به صورت آزادانه در چالش های زندگی درست ترین تصمیم را اتخاذ نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *