مقالات

راهکار های تقویت حافظه کودکان

راهکار های تقویت حافظه کودکان

یکی از توانایی های فردی هرکسی در هر سن و سالی، سرعت بالای به خاطر سپردن اطلاعات می باشد. این افراد معمولا در ارائه اطلاعات و یا به خاطر آوردن بسیاری از مسائل سرعت بالایی دارند. با این که شاید حافظه یا هوش یک ویژگی ذاتی باشد. اما راهکار هایی نیز برای تقویت آن وجود دارد. بسیاری از افراد از سنین پایین با استفاده از مواد مغذی و یا انجام روش های مختلف می کوشند تا حافظه خود را تقویت نمایند. همانطور که می دانید مهم ترین سن برای رشد هر فردی دوران کودکی می باشد. از این رو به کارگیری روش های مختلف تقویت حافظه از سنین پایین موجب می شود تا افراد در سنین بالاتر حافظه قوی تری داشته باشند. و از طرفی تقویت حافظه می تواند موجب بروز خلاقیت کودکان نیز بشود. از این رو در ادامه این مطلب موثر ترین راهکار های تقویت حافظه کودکان را بررسی می نماییم.

بیشتر بدانید: تفاوت استعداد و هوش

بهترین راهکار ها برای تقویت حافظه کودکان

راهکار های تقویت حافظه کودکان

  • اولین راه، رژیم غذایی طبیعی و مصرف مواد مقوی

یکی از موثرترین راه کار های تقویت حافظه کودکان که به عنوان اولین روش مورد استفاده قرار گرفته و بسیار هم آسان است، استفاده از مواد غذایی سال و مقوی می باشد. همه ی ما می دانیم که چه موادی برای بدن لازم و ضروری است. و کمبود هر یک از مواد مغذی یا ویتامین ها می تواند موجب خستگی مغز به مرور زمان شود. از این رو مواد خوراکی مقوی به خصوص آن هایی که دارای طبع گرم می باشند مانند آجیل ها، برای تقویت حافظه بسیار لازم و ضروری می باشد.

اگر خوردن مواد غذایی سالم را از کودکی در رژیم غذایی فرزندتان قرار دهید، هم باعث سلامت او و هم تقویت حافظه اش می شود.

بیشتر بدانید: خوراکی های لازم برای تقویت حافظه کودکان

پرورش خلاقیت کودکان

  • کودکان خود را به برداشت های شخصی تشویق نمایید

همه ی کودکان با استفاده از امکانات ذهنی خود، درک خاصی از موضوعات مختلف دارد. و برداشت هر یک از آن ها با کودک دیگر متفاوت است. از این رو لازم است تا زمینه لازم برای برداشت های مختلف کودکان را فراهم نماییم. یعنی او را تشویق نماییم تا درباره ی موضوعات مختلف تفکر نموده و برداشت آزادانه خود را بیان نماید. با اینکار کودک ذهن خود را آماده می نماید تا در موارد مختلف مسائل و اطلاعات را به خوبی تجزیه و تحیلی نماید. و این یکی از بهترین راهکار های تقویت حافظه کودکان می باشد. که به مرور زمان می تواند موجب افزایش خلاقیت کودکان نیز بشود.

راهکار های تقویت حافظه کودکان

  • امکان زمان استراحت یکی از راهکار های تقویت حافظه کودکان

مغز برای تقویت حافظه هم به پروتئین کافی و هم کمک کننده های انتقال عصبی نیازمند است. و انرژی مغز بعد از مواجه با اطلاعات جدید در مدت 10 دقیقه تخلیه می شود. از این رو ممکن است در یک مدت زمان طولانی مغز شما توانایی پردازش موضوعات را به طور کامل نداشته باشد. یکی از راهکار های تقویت حافظه کودکان در چنین مواردی، ایجاد زمان کافی برای استراحت مغز می باشد. در این زمان مغز مدتی را برای به‌کارگیری مواد‌شیمیایی برای بازساخت عملیات حافظه مهیا می‌ نماید.

حال این استراحت می تواند به صورت گوش دادن به یک موسیقی، انجام بازی و یا دیگر فعالیت های این چنینی باشد. با انجام این فعالیت های خواهید دید که مغز هوشیاری و اطلاعات لازم برای ذخیره اطلاعات را در حافظه کسب می‌کند.

پرورش خلاقیت کودکان

  • کودکان خود را از فشار عصبی دور نگه دارید

همه ی ما بسیار تجربه نموده ایم که هنگام بروز فشار های عصبی امکان دریافت موضوع و یا درک موارد مختلف را نداریم. زیرا وقتی در معرض اضطراب و فشار روانی هستیم، مغز اطلاعات را به بخش واکنشی خود می‌فرستد. و سپس از حرکت جریان سیال اطلاعات به بخش جلویی مغز ( ناحیه ای که حافظه بلند مدت در آن شکل می گیرد. ) جلوگیری می‌شود. یکی از راهکار های تقویت حافظه کودکان که در حل این مورد نیز بسیار تاثیر گذار است، انجام اقداماتی برای کاهش اضطراب کودکان قبل از آموزش می باشد.

برای مثال بازی های ساده، لطیفه های خنده دار، صحبت درباره مسائل روزمره و خازطره انگیز و دیگر فعالیت های این چنینی می تواند فشار عصبی مغز را کم نموده. و سپس آن را برای دریافت اطلاعات آماده نماید.

راهکار های تقویت حافظه کودکان

جمع بندی

همه ی موارد فوق الذکر علاوه بر تاثیر گذاری بر روحیه کودکان به مرور زمان موجب کاهش حافظه کودکان نیز خواهد شد. اگر از سنین پایین به این موارد توجه نشود، ممکن است در بزرگسالی مغز انرژی کافی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نداشته باشد. زیرا در برخی مواقع مغز از عواطف و احساسات تاثیر می پذیرد. از این رو می توان نتیجه گرفت به غیر از مواد مغذی، بسیاری از واکنش های رفتاری و روانی نیز می تواند موجب افزایش حافظه کودکان شود. پس بهتر است از راهکار های تقویت حافظه کودکان که در موارد فوق الذکر بیان شد بهره گیری نمایید. تا در آینده کودک شما فردی با استعداد و خلاق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *