مقالات

پرورش کودک مقتدر

پرورش کودک مقتدر

همه ی ما می دانیم که روش های تربیتی مختلف و زیادی در سراسر دنیا برای پرورش کودکان وجود دارد. اما مسئله اصلی آن است که کدام یک از این روش ها کارآمد و موثر تر می باشد؟ بهتر است بدانید والدینی که بدون هیچ آگاهی و شناخت نسبت به شخصیت و عواطف فرزند خود از سبک تربیتی پدر و مادر خود یا اطرافیان الگو برداری می کنند یا در تلاش هستند بر عکس تمام روش ها عمل نمایند، در اکثر موارد در تربیت فرزند خود اشتباه و گاها شکست می شوند. پس باید روشی را انتخاب نمود که ضمن حفظ روحیه کودک، اصول مهم رفتاری را نیز به او بیاموزد. یکی از بهتری روش های کودک پروری صحیح، استفاده از روش پرورش کودک مقتدر است.

در این سبک پرورش فرزند، مسائلی که برای سایر خانواده ها ایجاد تنش، درگیری و مشاجره می نماید، برای خانواده های مقتدر به آسانی قابل حل می باشد. و کودک می آموزد تا چالش های خود را از طریق مذاکره حل نماید.

در ادامه بیشتر با این روش موثر برای تربیت فرزند بیشتر آشنا خواهید شد.

پرورش کودک مقتدر

مزایا پرورش کودک مقتدر

  • افزایش اعتماد به نفس کودکان: شما با استفاده از سبک تربیتی پرورش کودک مقتدر می توانید اعتماد به نفس آن ها را افزایش می دهید. و با بالا رفتن این ویژگی در وجود کودکتان زمینه موفقیت آنان در ابعاد مختلف زندگی نیز فراهم می شود.
  • ایجاد ارتباطات سالم: از آنجایی که کودکان در خانواده هایی با سبک تربیتی مقتدرانه در فضایی امن از لحاظ روانی و عاطفی رشد می نمایند، طرز برخورد مناسب با چالش های ارتباطی و مدیریت روابط را به به صورت درست و کامل می آموزند. از این رو سبک دلبستگی ایمن تری نسبت به سایرین دارند. پس می توان گفت که چنین افرادی خیلی کمتر از دیگران دچار روابط عاطفی ناسالم می شوند.
  • افزایش خلاقیت کودکان: والدین مقتدر معمولا توانایی ها و استعدادهای فرزند خود را شناسایی نموده و مورد تحسین قرار دهند. از این رو امنیت روانی و عاطفی بالایی در این خانواد ها برقرار می باشد. زیرا در این محیط های خانوادگی، کودک بدون هیچ ترسی از قضاوت یا سرزنش استعدادهای خود را بروز می دهد. و این امر موجب بروز خلاقیت کودکان در وجود آن ها و پرورش آن به مرور زمان می گردد.
  • استقلال عاطفی و فکری: هنگامی که والدین زمینه لازم برای مشورت و همدلی با کودکان خود را به وجود آورند، فرزند آن با در نظر داشتن نقطه نظرات خود و استفاده از تجربه دیگران می تواند به خوبی برای زندگی خود تصمیم گیری نماید. و این امر در استقلال فکری و عاطفی او به شدت تاثیر گذار است.

دیگر مزایا پرورش کودک مقتدر در زندگی فردی او:

  • توانایی حل مشکلات به صورت فردی
  • به دست آوردن توانایی حس رهبری
  • ایجاد حس رضایت از زندگی و پرورش کودک شاد

کودک مستقل

روش های صحیح تربیت مقتدرانه

  • حفظ استقلال در عین کنترل: با استفاده از روش تربیتی مقتدرانه والدین در عین این که فرزند خود را برای تصمیم گیری های مختلف آزاد می گزارند، نظارت مستقیم و محدودیت های نسبی نیز برای او قائل هستند. البته این کنترل یا نظارت معنای انجام رفتارهای مستبدانه و ایجاد محدودیت های سختگیرانه نیست. تنها در این مسیر کنار فرزند خود باشید و در مواردی که ممکن است اشتباه تصمیم گیری نماید با او مذاکره و همفکری نمایید.
  • گوش دادن به سخنان کودکان: برای پرورش کودک مقتدر به صحبت های کودکانه او حتی اگر برای بار چندم است، گوش دهید. و به او نشان دهید که برای صحبت های او ارزش بالایی قائل می باشید.
  • احساس کودک خود را جدی بگیرید: سعی کنید تحت هر شرایطی احساسات فرزند خود را جدی بگیرید. و به او کمک نمایید تا بدون ترس از مورد سرزنش یا انتقاد قرار داشتن، به بیان عواطف درونی خود بپردازد.
  • هیچ گاه به کودک خود احساس گناه را القا نکنید.
  • در بیشتر موارد با رزندان خود ارتباط کلامی برقرار نموده و در موارد مختلف با او مشورت کنید.
  • برای حفظ آرامش کودک خود، سطح بالایی از امنیت روانی را در خانه به وجود آورید. ( مقاله مرتبط: سلامت روان کودکان )

پرورش کودک مقتدر

هر یک از شما مادران و پدران در کنار وظایف خود نسبت به رشد و پرورش خلاقیت کودکان و مهارت های او نیز مسئول هستید. هنگامی که کودکی متولد می شود، ذهن او مانند یک نوار خالی پاک است. این شما هستید که می توانید راه رسیدن به ویژگی های مثبت را به او بیاموزید. پس بهتر است به جای دیکته کردن قوانین نانوشته و روتین، روش درست فکر کردن، استعداد یابی و پرورش ذهن شگفت انگیز را به او بیاموزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *