مقالات

استعداد یابی کودکان

استعداد یابی کودکان

قطعا هر یک از کودکان به نوع خود دارای ویژگی های منحصر به فرد و خاصی می باشد. که این ویژگی ها موجب بروز خلاقیت کودکان در زمینه های مختلف می گردد. در واقع هر کودکی در برخی زمینه ها قدرت یادگیری سریع تری نسبت به دیگر کودکان دارد. و همین امر گویی نشان دهنده ی استعداد او می باشد. به طور کلی واژه استعداد در زمینه هایی به کار برده می شود که یک فرد در یک زمینه با کمی آموزش، پیشرفت فوق العاده تری نسبت به دیگران دارد. و یا حتی دارای ایده های منحصر به فردی در آن زمینه می باشد که شاید دیگر افراد هیچگاه به آن دست نیابند. یا زمان دستیابی به آن ایده برای دیگران طولانی تر باشد. این امر نشان دهنده استعداد هر فرد در زمینه ای مشخص می باشد. و از آنجایی که امروزه این ویژگی امری مهم به حساب می آید، بیشتر والدین به دنبال راهکاری برای استعداد یابی کودکان خود می باشند.

در ادامه با ما همراه باشید تا درباره این امر مهم در زندگی کودکان اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

استعداد یابی کودکان

استعداد یابی کودکان چیست؟

طبق تحقیقات بسیار و تجربه های فراوان ثابت شده است که مهم ترین اصل برای پرورش و افزایش خلاقیت کودکان برای رسیدن به آینده ای روشن و موفق، استعداد یابی کودکان می باشد. در واقع اگر کودکان از سنین پایین بدانند که در چه زمینه ای بیشترین مهارت را دارند، می توانند با بهره گیری از آن زمینه درست فعالیت خود را پیدا نموده و برای پیشرفت در آن بخس تلاش نمایند. و از آنجایی که استعداد و علاقه معمولا در یک راستا می باشند، یک فرد تمام توان خود را در زمینه استعداد خود برای رسیدن به موفقت به کار می برد.

حال سوال اصلی این است که والدین چگونه می توانند در این استعداد یابی ایفای نقش نمایند؟

پاسخ این است که، خانواده اصلی ترین نقش را برای کشف استعداد کودکان دارد. این شما هستید که به فرزندان خود کمک می کنید تا هرچه زودتر توانایی های فردی خود را کشف نمایند. و از آن برای پیشرفت خود بهره مند شوند. از این رو تنها کافی است تا به کودک خود توجه بیشتری نمایید. تا ببینید او در فعالیت های روزانه خود بیشتر به چه کاری می پردازد؟ و یا رویاهای خود را در چه زمینه ای می پروراند؟ همچنین در اوقات فراغت خود تمایل به انجام چه ارهایی دارد؟ این امر، راحت ترین راه حل برای استعداد یابی کودکان در سنین پایین است.

موارد فوق الذکر را در وجود فرزند خود بیابید و به آن ها بال و پر برای پرواز در مسیر موفقیت دهید.

بیشتر بدانید: تفاوت استعداد و هوش

پرورش فکر کودکان

روش های موثر برای استعداد یابی کودکان

  • وقت گذرانی لازم با فرزندان در طول روز و توجه به صحبت های او
  • انتخاب مربی و مجموعه مناسب برای آموزش و پرورش کودکان در سنین مشخص
  • توجه به علایقه کودکان در برهه های مختلف و توجه به آن
  • انجام فعالیت های مورد علاقه کودک همراه با او
  • آموزش ماهرت و فعابت های غیر ردسی برای برانگیتگی استعداد هنری کودکان و پرورش کودک شاد
  • همچنین حمایت از خلاقیت فرزندان مهم ترین بخش از روش های استعداد یابی کودکان می باشد.
  • ایجاد زمینه های لازم و در حد توان برای راهیابی کودکان به زمینه های مورد علاقه برای پرورش بیشتر استعداد

استعداد یابی کودکان

نقش یادگیری مهارت های غیر درسی در پرورش کودکان 

برای اینکه در پرورش کودکان خود موفق باشید، و او را در مسیر درستی از آینده قرار دهید، لازم است درباره ی کارها و فعالیت های مورد علاقه کودکتان اطلاعات کافی داشته باشید. گاهی متوجه خواهید شد که کودکان به غیر مهارت های درسی علاقه و استعداد های پر رنگ تری در دیگر زمینه ها دارد. پس بهتر است آن ها را شناسایی نموده و از همان کودکی فرزندتان را در آن مسیر پرورش دهید.

برای مثال اگر کودک شما از سنین پایین به موسیقی علاقه مند است، در کنار مهارت های درسی باید موسیقی را نیز به صورت جدی آموزش دیده و دنبال نماید. تا در سنین بزرگسالی و زمان انتخاب شد در جای درستی قرار داشته باشد. در غیر این صورت اکثر افراد در سنین بزرگسالی تازه می فهمند هیچ علاقه ای به مسیری که تا کنون طی نموده اند، ندارند. پس زمان بسیاری را از دست داده و در زمانی که باید وارد مرحله جدی از مهارت و شغل خود شود، تازه باید شروع به بادگیری نماید.

هرچند هیچوقت برای یادگیری دیر نیست. اما با استعداد یابی کودکان می توان در زمان درست، در مسیر درستی قرار گرفت.

بیشتر بدانید: تاثیر هنر بر خلاقیت کودکان

آموزش خلاقیت به کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *