مقالات

افزایش اعتماد به نفس کودکان

افزایش اعتماد به نفس کودکان

اعتماد به نفس، به معنمای اطمینان کامل نسبت به توانایی های فردی، شایستگی و حقوق اصلی می باشد. افرادی که دارای اعتماد به نفس هستند، معمولا بیش از بقیه به خود و تصمیم هایشان اعتقاد داشته و در چالش های زندگی موفق تر عمل می نمایند. و بالعکس، کمبود اعتماد به نفس که از کودکی در وجود افراد شکل می گیرد، منجر به بروز اشتباه و زیان های مختلفی خواهد شد. فقدان این ویژگی بیش از همه تحت تاثیر رفتار هایی است که یک فرد در سال های اولیه زندگی از اطرافیان خود و به خصوص والدین دریافت می نمایند. اگر شما کودک خود را باور نداشته باشید، به مرور زمان او هم باور های مثبت نسبت به خودش را از دست می دهد. اگر به دنبال راهی برای جلوگیری از این مشکل و افزایش اعتماد به نفس کودکان می باشید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

در این مقاله انواع روش های تاثیر گذار برای ایجاد این ویژگی مثبت در وجود کودکان را بررسی می نماییم.

تاثیر اعتماد به نفس در زندگی کودکان

می دانیم که اکثر موفقیت هایی که یک فرد در بزرگسالی به آن دست می یابد، وابسته ویژگی هایی است که در کودکی در وجود او شکل گرفته است. از این رو اولین قدم والدین برای پرورش کودکان، توجه به ویژگی های ذاتی و مثبت آن ها است.

پرورش کودک شاد و موفق اول از همه وابسته به روحیه ی اعتماد به نفس او می شود. از این رو پیروی از رفتار و روش هایی که موجب افزایش اعتماد به نفس کودکان می شود، راه اصلی بروز خلاقیت کودکان و ایجاد آینده ای روشن برای او است.

کودک دارای اعتماد به نفس، در آینده با قدرت بیشتری خلاقیت های خود را شناخته و به کار می گیرد. و در ادامه تصمیم های درست و بهتری اتخاذ می نماید. زیرا او به توانایی های فردی اش کاملا آگاه می باشد. و با اطمینان کامل از آن ها استفاده می نماید تا به موفقیت و هدف نهایی خود برسد.

افزایش اعتماد به نفس کودکان

نشانه های عزت نفس بالا در فرزندان

  1. آرامش کامل در بیشتر مراحل زندگی
  2. تصمیم گیری های مستقلانه
  3. انجام اعمال هدفمند
  4. احساس مسئولیت پذیری بالا
  5. مثبت اندیشی و احساس مثبت در زندگی
  6. توانایی حل چالش ها
  7. روابط اجتماعی خوب

افزایش اعتماد به نفس در کودکان، بزرگترین دستاورد برای آینده ی روشن آن ها است.

افزایش خلاقیت کودکان

چه کودکانی فاقد اعتماد به نفس می باشند؟

برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان بهتر است ابتدا ضعف هایی که نشانه کمبود این ویژگی می باشد را در وجود فرزند خود شناسایی نموده. سپس به مرور زمان با بهره گیری از روش های درست آن ها را به سمت رفتار های درست راهنمای نمایید.

  1. کودکان منزوی
  2. احساس شکست مداوم و رفتار های نامطلوب در رقابت ها
  3. وابستگی بیش از حد به افراد برای اتخاذ تصمیم و یا انجام کاری
  4. حساسیت نسبت به انتقاد دیگران
  5. رفتار های افسرده و عصبی
  6. ممانعت از حس همکاری با دیگران

افزایش اعتماد به نفس کودکان

راهکار های افزایش اعتماد به نفس کودکان

  • به فرزندان خود احترام بگذارید. و به او آموزش دهید تا ضمن حفظ احترام خود برای افراد و شخصیت های مختلف نیز احترام متقابل قائل شود.
  • به او محبت کنید. یک کودک باید تاثیر مهربانی در زندگی را درک نماید. تا در زمان مناسب بتواند از این حس به خوبی استفاده نماید.
  • به کودک خود در مواقع مختلف برای اتخاذ یکسری تصمیم ها استقلال دهید. هیچ وقت سعی نکنید که خواسته های خود را به او تحمیل نمایید. یک کودک باید بیاموزد که چطور بهترین تصمیم را برای خود اتخاذ نماید.
  • مسئولیت پذیری را از سنین پایین به فرزند خود بیاموزید. این حس باعث افزایش اعتماد به نفس او می شود. زیرا او به مرور زمان می آموزد که دارای توانایی های فردی بسیاری است که  با بهره گیری از آن ها قادر به انجام بسیاری از کارها می باشد.
  • ابراز احساسات یک توانایی مهم در وجود هر فرد است. از این رو احساسات کودک خود را جدید بگیرید و هیچگاه او را سرکوب ننمایید.
  • به علایق کودکتان احترام بگذارید. و برای انتخاب های آزادانه او احترام قائل شوید. و چنانچه فکر میکنید که این تصمیم اشتباه است، او را راهنمایی نموده و در هر صورت تصمیم گیری نهایی را به خودش واگذار کنید.
  • و در آخر به فرزند خود اجازه دهید نسبت به مشکلاتش اعتراض کند. و بتواند از حقوق خود دفاع کند.

پرورش کودک شاد

جمع بندی

هر یک از شما مادران و پدران در کنار وظایف خود نسبت به رشد و پرورش خلاقیت کودکان و مهارت های او نیز مسئول هستید. هنگامی که کودکی متولد می شود، ذهن او مانند یک نوار خالی پاک است. این شما هستید که می توانید راه رسیدن به ویژگی های مثبت را به او بیاموزید. پس بهتر است به جای دیکته کردن قوانین نانوشته و روتین، روش درست فکر کردن، استعداد یابی و پرورش ذهن شگفت انگیز را به او بیاموزید.

حال که با مزایا افزایش اعتماد به نفس در کودکان آشنایی کافی پیدا نمودید، بهتر است در این راه نهایت تلاش خود را به کار گیرید تا فرزندی مقتدر و با عزت نفس پرورش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *