مقالات

پرورش کودک شاد

پرورش کودک شاد

همه ی والدین آرزو دارند تا فرزندی شاد را پرورش دهند. اما همه ی ما می دانیم که پرورش کودک شاد با مشغله های زیاد و دنیای شلوغ امروز کار ساده ای نیست. زیرا برخی پدر و مادر ها آنقدر درگیر کار های روزمره و مشغله های کاری خود هستند که وقتی برای انجام این کارها نمی ماند. و این امر مانع از بروز شادی و نشاط در وجود کوکان می شود.

اما در صورتی که امروز تصمیم گرفته اید در زندگی خود تغییر ایجاد نمایید و برای کودکتان وقت کافی و مناسب قرار دهید، جاهی هیچ نگرانی نیست! هنوز هم برای پرورش شادی و نشاط در وجود کودک شما فرصت باقی می باشد. تنها کافی است نکاتی که در این مطلب بیان می شود را خوب به خاطر بسپارید. و در زندگی روزمره خود و رفتار با فرزندتان از آن ها اسفاده کنید.

راه کار های ساده و موثر برای پرورش کودک شاد

  • حضور لبخند در چهره ی مهربان پدر و مادر ها

اکثر بزرگ تر ها در منزل و در هنگام انجام کارهای خانه از لبخند خود قافل می شوند وتقریبا چهره ای جدی دارند. اما بهتر است بدانید کودکان کماکان به دنبال لبخند شما هستند. زیرا آن ها با دیدن این صحنه احساس خوشبختی و جلب رضایت شما را دارند. آن ها با دیدن همیت لبخند کوچک آرام شده و علاقه والدین به خود را بهتر درک می نمایند. پس اولین و ساده ترین راهکار برای پرورش کودک شاد ” لبخند ” است.

خلاقیت کودکان

  • برای پرورش کودک شاد، به حرف های او گوش دهید

قطعا رای شما پیش آمده است که وقتی کسی به طور کامل به حرف هایتان گوش نمی دهد، احساس بی اهمیتی به شما دست می دهد. بهتر است بدانید احساس کودکان در مواقعی که به حرف آن ها توجه نمی نمایید، چند برابر شما می باشد. زیرا آن ها بسار حساس و جزئی نگر تر هستند. با کوچک ترین رفتار نادرست شما ممکن است احساس یاس و نا امیدی داشته باشند.

پس اگر قصد پرورش کودک شاد را دارید از الفاظی چون : ” الان کلی کار دارم حرفت را بعدا بزن!” ، ” حرفت را شنیدم برو به بازیت برس ” و دیگر جملات این چنینی پرهیز نمایید. هنگامی که کودک با شما صحبت می نماید، با او ارتباط چشمی برقرار کرده و به طور کامل به صحبت های او گوش دهید. واکنش های شما نشان دهنده توجه شما هنگام صحبت های فرزندتان است. و اگر در زمان نامناسبی برای صحبت با شما آمده، با ارامش به او این اطمینان خاطر را بدهید که در زمان مناسب حتما به حرف هایش گوش خواهید داد.

کودک نوپای شما توجه و بی توجهی شما را حس خواهند کرد.

پرورش کودک شاد

  • شوخی، خنده و تحسین برای موفقیت های کوچک

داشتن حس شوخ طبعی و خنده رویی در حالی می تواند باعث ایجاد روحیه مثبت و آرامش نسبی در وجود فرزند شما می شود. کودک یاد می گیرد که چگونه در مواجه با مشکلات آرامش و روحیه خود را حفظ نماید. برای ایجاد این روحیه مثلا می توانید در هنگام خواندن شعر و یا داستان های بامزه، با صدای خنده دار صحبت کنید. همین کارهای کوچک می تواند موجب پرورش کودک شاد شود.

همچنین تشویق کودک در انجام کارهای کوچک بسیار تاثیر گذار است. برای تحسن کودک حتما به دنبال کارهای خارق العاده نباشید. اگر فرزندتان بدون کمک غذا خوردن را یادگرفته است، و یا دیگر شب ها رخت خواب خود را خیس نمی کند بهانه ای برای تشویق می باشد. تنها کافی است برای پاسخ مثبت به این پیشرفت برای او یک جایزه تهیه نمایید. و یا او را به یک مکان تفریحی ببرید.

پرورش کودک شاد

  • برای پرورش کودک شاد، سرزنش نکنید

فرزندان شما در سنین پایین، تاثیر پذیر ترین افراد از رفتار شما هستند. پس اگر می خواهید در پرورش کودک شاد خود موفق باشید، بهتر است که نسبت به بروز رفتار های خود با احتیاط تر عمل نمایید. اگر کار اشتباهی از فرزند شما رخ داده است بهت است با منطق و آرامش او را تنبیه کنید. هرگز با استفاده از جملات تحقیر و سرزنش کننده اشتباه او را به رویش نیاورید. سعی کنید جنبه مثبت ماجرا را در نظر داشته و راه درست را به او نشان دهید.

عوارض سرزنش کودکان

  • به فرزندتان حس مسئولیت بدهید

از دیگر راهکار ها برای پرورش کودک خلاق، ایجاد حس مسئولیت در وجود فرزندتان می باشد. پس بهتر است گاهی برخی مسئولیت های کوچک را به فرزندتان بسپارید. با اینکار او احساس می کند که دارای جایگاه مهمی در خانه است. و در آینده فردی مسئولیت پذیر می باشد.

کودک پس از انجام درست مسئولیت های خود احساس امنیت و موفقیت دارد. و همین یک کار کوچک می تواند حتی در افزایش خلاقیت کودک نیز تاثیرگذار باشد.

مسئولیت های دنیای کودکان عبارتند از:

    1. وقتی به فروشگاه می روید، از او بخواهید مواد غذایی را انتخاب و در نهایت حساب کند. ( برای کودکان بالای 7 سال )
    2. هنگامی که کودک به سن مناسبی می رسد، شستن ظرف ها را برای دو روز در هفته به او بسپارید.
    3. در دیگر کارهای خانه چون: گردگیری و جارو نیز از آن ها کمک بخواهید.
    4. مسئولیت جمع کردن اتاق و رخت خوابش را به خودش بسپارید.
    5. و….

پرورش کودک شاد

  • دیگر راهکار های پرورش کودک شاد

    1. تشویق به انجام عادات سالم به صورت یک روز در هفته
    2. وقت گذرانی ساعت هایی در روز با فرند از طریق بازی ( بازی برای پرورش خلاقیت کودکان )
    3. تشویق از سوی والدین برای وقت گذرانی فرزند با دوستانش
    4. ترغیب فرزندان برای کسب مهارت های جدید
    5. ایجاد فضای لازم برای بازی فرزندان در حد توانایی ( طراحی اتاق بازی کودک )

پرورشش خلاقیت کودکان

جمع بندی

برای پرورش کودک شاد لازم است تا شما مقداری از زمان خود را به درستی برای او اختصاص دهید. در این صورت فرزند شما خواهد فهمید که ارزش بالایی پیش شما دارد. و محبت و توجه شما را جذب نموده و دارای احساس اعتماد به نفس می شود.

بهتر است بدانید آموزش خلاقیت به کودکان و حتی پرورش شادی در وجود آن ها بدون داشتن اطلاعات کافی به درستی به سرانجام نمی رسد. با مطالعه مطالب درست و راهکار های تاثیر گذار می توانید بهترین نتیجه را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *