مقالات

4 خوراکی اصلی تقویت حافظه کودک

تقویت حافظه کودکان

یکی از دغدغه های پدران و مادران استفاده از راهکار هایی برای افزایش خلاقیت کودکان است. همانطور که می دانید استعداد و هوش دوتا از مهم ترین اِلمان های تاثیر گذار در خلاقیت های کودک است. هوش در واقع بخش اصلی حافظه به شمار می رود. پس اگر می خواهید یک کودک خلاق داشته باشید، بهتر است از راهکار هایی برای تقویت حافظه کودکان خود استفاده نمایید. از طرفی تقویت حافظه تاثیر بسزایی در روند تحصیلی کودک نیز خواهد داشت.

راهکار های بسیاری برای تقویت حافظه در کودکان و بزرگسالان وجود دارد. اما یکی از مهم ترین آن ها تغذیه می باشد. البته که هوش و حافظه یک ویژگی ذاتی است. اما تغذیه صحیح می تواند در تقویت آن تاثیر گذار باشد. و در طولانی مدت و سنین بالا از ضعف حافظه پیشگیری نماید.

حافظه چیست؟

شاید در قدم اول بهتر است با مفهوم حافظه و کارایی آن آشنا شوید. یک نوع حافظه با نام حافظه کاری به عنوان یک بخش سیستمی شناختی است. که ظرفیت آن نامحدود می باشد. و وظیفه نگهداری موقت اطلاعات و پردازش آن ها را بر عهده دارد. توجه نمایید که حافظه کاری با حافظه کوتاه مدتی که ممکن است اکنون توجه شما را جلب نموده باشد، متفاوت است. در واقع  یکسری از نظریه پردازان این دو بخش را جدا ازیکدیگر می دانند.

به این صورت که حافظه کاری دارای قابلیت دستکاری اطلاعات ذخیره شده را دارد. اما حافظه کوتاه مدت تنها می تواند اطلاعات را برای مدت کمی ذخیره نماید.

حال چگونه می توان این بخش ها را تقویت نمود؟ از آنجایی که کودکی سن شکل گیری است، و تغذیه مهم ترین عامل تقویت حافظه است، در ادامه چند مورد تغذیه برتر که باعث تقویت حافظه کودکان می شود را بررسی می نماییم.

بیشتر بدانید: تفاوت استعداد و هوش

تقویت حافظه کودک

  • تاثیر توت در تقویت حافظه کودک

توت یک میوه بهشتی!

ترکیبات موجود در این میوه به اندازه ای مفید است که باعث حفاظت و ارتقا عملکرد مغز می شود. این میوه دارای انواع مختلفی چون: توت سفید، زغال اخته، توت فرنگی و شاه توت می باشد. و هرکدام از آن ها به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی به نام آنتوسیانین باعث تقویت حافظه کودک می باشد. از فواید بارز این ترکیبات افزایش جریان خون به مغز، محافظت در برابر التهاب و بهبود مسیرهای سیگنالینگ خاص و افزایش تولید سلول های عصبی و فرآیندهای سلولی درگیر در یادگیری و حافظه می باشد.

پس بهتر است خوراکی های مضر را جمع نمایید. و به جای آن از انواع توت ها برای میان وعده فرزندتان استفاده نماید.

توت برای تقویت حافظه

  • مرکبات، جادوی تقویت ذهن

همه ی شما با انواع مرکباتی چون: پرتقال،لیمو شیرین، گریپ فروت و انواع دیگر آن ها آشنا هستید. و می دانید که استفاده از این میوه ها در طول روز به جهت بالا بردن سیستم دفاعی بدن و بهبود عملکرد گوارش بسیار مفید می باشد. اما از دیگر فواید این میوه ها که بسیار هم مهم می باشد، توانایی تقویت یادگیری و حافظه و همچنین محافظت از سلول‌های عصبی در برابر آسیب است. پس اگر به فکر تقویت حافظه کودکان خود هستید، در میان وعده های او حداقل یک نوع از این مرکبات را قرار دهید.

لازم است بدانید آبمیوه ها منابع غلیظ تری برای تقویت و سلامت مغز می باشند. اما خوردن آن ها به صورت میوه کامل نیز تاثیر گذار است. همچنین اگر فرزندتان برای خوردن این خوراکی ها شوقی نشان نمی دهد، آن را با منبعی از پروتئین و چربی های سالم مانند آجیل مخلوط کنید تا میان وعده ای لذیذ تر داشته باشند.

تقویت حافظه کودک

  • به فرزندان خود کاکائو بدهد!

بسیاری از خانواده ها گمان دارند که مصرف کاکائو برای کودکان مضر است. اما حقیقت بالعکس این موضوع است. مطالعات نشان می دهد که مصرف کاکائو باعث کاهش خستگی ذهنی، بهبود جریان خون به مغز و افزایش حافظه و زمان واکنش در انجام وظایف ذهنی می شود.

از طرفی این ماده خوراکی دارای بالاترین میزان از فلاونوئید است. این ماده می توانند از سد خونی مغزی( غشایی نیمه تراوا که از مغز شما محافظت می نماید) عبور کند. و سپس مستقیماً روی مناطقی از مغز که حافظه و توجه را کنترل می نماید، تاثیر بگذارد.

دقت نمایید که مصرف بیش از حد هر چیزی می تواند موجب آسیب شود. اما چنانچه به اندازه و در مسیر صصحیح از این خوراکی پرطرفدار استفاده نمایید، می تواند بسیار مفید باشید.

تقویت حافظه کودک

  • آجیل برای تقویت حافظه کودک

همه ی شما می دانید که آجیل یک منبع غذایی سرشار از مواد مغذی و ویتامین E می باشد. این مواد خوراکی دارای منابع غلیظی از چربی، پروتئین و فیبر سالم هستند. یعنی چربی این مواد جزو چربی های مفید محسوب می شود. و استفاده از آجیل برای کودکان و دانش آموزان سبب می شود تا طول جلسات مطالعه ماراتن انرژی لازم را به دست آورند.

مطالعات نشان می دهد که آجیل می تواند برای بهبود جنبه‌های خاصی از عملکرد مغز کودک شما مفید باشد.

آجیل برای تقویت هوش

جمع بندی

همانطور که از مطالب فوق الذکر متوجه شدید، تنها با استفاده از چندین مواد غذایی مناسب می تواند تغییرات بزرگی در زندگی فرزندتان ایجاد نمایید. اینکه او از کودکی به خوردن خوراکی های مفید عادت نماید، می تواند در زندگی آینده او بسیار تاثیر گذار باشد چرا که هم بدنی سالم و قوی دارد. و هم ذهن، حافظه و هوش او تقویت می شود.

پس قبل از آموزش خلاقیت به کودک خود، سعی کنید تغذیه ی سالمی برای او تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *