مقالات

تاثیر طراحی اتاق بازی کودک در پرورش خلاقیت

طراحی اتاق بازی کودک

اتاق بازی برای کودکان یکی از بهترین مکان هایی است که می توانند در آن انرژی خود را تخلیه نمایند. همچنین در افزایش خلاقیت کودکان در این محیط ها، تاثیر گذار تر می باشد. زیرا فرزند شما در چنین فضایی می تواند آزادانه با دنیای پیرامون و دنیای خیالی خود یک ارتباط منسجم برقرار نماید. حتی گاهی در این راستا استعداد هنری خود را شکوفا می نماید. و این مسئله سبب بروز خلاقیت های فوق العاده ای در وجود وی خواهد شد. لازم است بدانید محیط های بازی مختلفی در شهر و محل زندگی شما وجود دارد که کودک شما می تواند ساعاتی را در آن جا سپری نماید. اما گاهی برخی از شما به وجود یک اتاق بازی در خانه خود برای کودکانتان علاقه مند می باشید. از این رو در این مقاله نکات مهم در خصوص طراحی اتاق بازی کودک را بررسی می نماییم.

اگر در خانه خود فضای مناسبی دارید، و یا صاحب یک مجموعه بازی یا مهد کودک می باشید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین فضای بازی را برای کودکان اجرا نمایید.

طراحی اتاق بازی کودک

ایده های خلاقانه برای طراحی اتاق بازی کودک

در مقالات گذشته درباره نقش بازی در رشد کودک و فضای ذهنی او صحبت نموده ایم. و با توجه به آن موارد، وجود یک فضای مناسب، برای بازی کودک در رشد فضای ذهنی او بسیار تاثیر گذار است.

اولین مسئله ای که به ذهن هر یک از ما خطور می نمایدف ایده های خلاقانه برای طراحی اتاق بازی کودک می باشد. هر کدام از شما با توجه به علایق فرزندتان و امکانات در دسترس خود، می توانید طراحی خاصی را برای این محیط جذاب به کار ببرید. همچنین در نظر داشته باشید که طراحی شما و اِلمان هایی که در این محیط به کار می برید می تواند موجب بروز خلاقیت کودک در یک مسیر موفق باشد.

طراحی اتاق بازی کودک

  • طراحی خاص با در نظر داشتن علایق کودک

همه ی کودکان در یک برهه زمانی به شخصیتی کارتونی و یا خیالی علاقه مند می باشند. این شخصیت ها معمولا دارای ویژگی های خاص و خارق العاده ای است که کودک با آن ارتباط برقرار می نماید.

مثلا اگر فرزند شما به طبیعت، گیاهان و حیوانات موجود در حیات وحش علاقه دارد، شما می توانید از طراحی های مینیمال و کارتونی در این حیطه ایده بگیرید و آن را برای طراحی اتاق بازی کودک خود به کار ببرید. و به همین ترتیب طرح ماشین های مختلف، شخصیت های دخترانه کارتونی، علاقه به کهکشان و آدم فضایی ها، علاقه به رنگ خاص و دیگر اِلمان های این چنینی مورد علاقه کودک، برای ایده پردازی های شما قابل استفاده می باشد.

تم اتاق کودک

  • استفاده از یک تم مشخص برای دکوراسیون اتاق

برای انتخاب، خرید و چیدمان وسایل اتاق کودک بهتر است از یک تم رنگ و مدل استفاده نمایید. چرا که طراحی اتاق بازی باید به گونه ای باشد که ضمن زیبایی و جذابیت از سادگی نیزه بهره مند باشد. یک اتاق با طراحی های مختلف و وسایل ناهمگون باعث اغتشاشات ذهنی بیشتر می شود. و هم فضای ذهنی مناسب برای فکر و تمرکز کودکان را از بین می برد.

اگر طرح دیوار های اتاق مدنظر نظر شما متشکل از اشکال مختلف است، بهتر است فرش، پرده و دیگر وسایل اتاق را ساده انتخاب نمایید.

طراحی اتاق بازی کودک

  • به کار بردن کتاب و سایل های آموزشی در طراحی اتاق بازی کودک

می دانیم که پرورش فکر کودکان از سنین پایین نیز یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که هر خانواده ای باید به آن توجه نماید. و یکی از ساده ترین راه های برای رسیدن به این هدف استفاده از کتاب های مختلف کودکانه، بازی های فکری و دیگر ابزار های این چنینی در محیط بازی کودک می باشد. لازم نیست که حتما کتاب ها و دیگر ابزار های شما حتما جنبه آموزشی داشته باشد. تنها کافی است که ذهن یک کودک با این کتاب و ابزار ها به چالش کشیده شود. برای مثال کتاب های رنگ آمیزی و استفاده صحیح از رنگ ها در جای درست برای کودکان 3 و 4 ساله و پرورش ذهنشان بسیار تاثیر گذار است.

به همین ترتیب در سنین مختلف با توجه به روحیه کودکتان از میان این فعالیت ها آنچه را مناسب فرزندتان است در میان بازی هایش جای دهید. در این صورت کودک شما بازی، آموزش و خلاقیت را کنار هم و بودن خستگی تجربه می نماید.

چیدمان اتاق کودک

  • توجه به ایمنی در طراحی اتاق کودک

پس این که طراحی اتاق کودک با ابزار، اشیا و وسایل بازی مناسب به اتمام رسید، نوبت به حفظ نکات ایمنی در این اتاق است. از آنجایی که یک کودک بسیار پر جنب و جوش و فعال می باشد، بهتر است وسایل و چیدمان اتاق جوری در نظر گرفته شوند که آسیبی به فرزند شما وارد ننماید.

  1. پریز های اتاق را با درپوش مناسب بپوشانید.
  2. اگر دستگیره های پنجره اتاق دم دست کودک می باشد، آن را جوری تنظیم نمایید که قابل بازکردن نباشد.
  3. اشیا پرخطر و نقاط تیز را شناسایی کرده و آن ها را بپوشانید.
  4. وسایل سنگین را در طبقات بالا قرار ندهید، زیرا امکان سقوط آن ها وجود دارد.
  5. از گذاشتن صندلی و یا پایه های غیر ایمن در اتاق کودک برای بالا رفتن کودک از آنها پرهیز نمایید.
  6. در روز های سرد سال از وسایل گرمایشی بی خطر استفاده نمایید.

طراحی اتاق کودک

 

 

جمع بندی

مطالب فوق همگی در طراحی اتاق کودک به شکل کاملا مناسب و کاربردی، بسیار تاثیر گذار است. و شما با استفاده از این نکات می توانید یک اتاق کارآمد و مناسب برای بازی و یک محیط گرم برای آموزش خلاقیت کودکان، فراهم آورید.

امروزه آموختن مهارت های مختلف در زمینه های گوناگون یکی از مسائل مهم در زندگی افراد می باشد. زیرا هر مهارت بخش خاصی از زندگی روزمره و کاری را در برمیگرد، و هرچه مهارت های بیشتری را بلد باشید، زندگی راحت تری خواهید داشت. همچنین راه های بیشتری برای کسب درآمد و پیشرفت وجود دارد. وجود محیط های بازی و بازی-آموزشی فرزند شما را به شناخت خود، کسب مهارت های مختلف و موفقیت در آینده نزدیک تر می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *