مقالات

خلاقیت در روش های آموزش زبان انگلیسی به کودکان

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

امروزه اکثر خانواده های ایرانی اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای فرزندان خود از سنین کودکی را به خوبی درک نموده اند. زیرا همه ی ما می دانیم که زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی و اصلی تمام مردم جهان است. و ارتباط ما با دیگر کشور و ملیت ها چه به جهت کار و درآمد، چه برای زندگی در کشوری دیگر و چه حتی زندگی و کار روزمره امری بسیار مهم است. به صورتی که اکثر شرکت ها و یا مشاغل آزاد، تسلط به زبان انگلیسی را یکی از شروط استخدام کارمندان خود قرار داده اند. پس بهتر است آموزش زبان انگلیسی به کودکان را جزو اولویت های پرورش فرزندتان قرار دهید.

شاید با خودتان فکر کنید که چه سنی برای یادگیری زبان دوم مناسب تر است! و یا چگونه این آموزش را برای او جذاب و شیرین جلوه دهید. که فرزندتان علاقه مند به یادگیری باشد!

جواب تمام این سوالات در ادامه این مقاله نهفته است. پس با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید: خوراکی های لازم برای تقویت حافظه کودکان

آموزش زبان انگلیسی به کودکان را از چه سنی آغاز نماییم.

این سوال، یکی از مهم ترین پرسش های پدر و مادران می باشد.

بهتر است بدانید هنگامی که فرزند شما تا حد خوبی شروع به کامل صحبت کردن و بیان درست کلمات می نماید ( یعنی 3 یا 4 سالگی )، آمادگی کافی برای شروع این آموزش را دارد.

اما اشتباه نکنید! این آموزش با آن تصوری که شما در ذهن خود شکل داده اید کاملا متفاوت است. در این یادگیری هیچ خبری از کتاب، دفتر، قواعد و قوانین نیست. آموزش زبان انگلیسی به کودکان تنها نیاز به خلاقیت و یک محیط آماده دارد. شما می توانید در شروع این راه، همانطور که فرزندتان طبق روال عادی مشغول یادگیری نام میوه ها، رنگ ها، حیوانات، اشیاء و…. می باشد، می توانید همزمان نام انگلیسی آن ها را نیز به کار ببرید. تکرار روزانه این کلمات به مرور زمان در ذهن فرزندتان می نشیند.

توجه: هیچ قاعده و قانونی درباره میزان یادگیری کودکان در این سن وجود ندارد. بگذارید فرزندتان همراه با کودکی خود و بازی، بدون دیدگاه آموزش، چند کلمه ای را از محیط پیرامون خود یاد بگیرد.

از این مفاهیم می توان متوجه شد که، نحوه آموزش در میزان ایجاد علاقه کودکان به یادگیری زبان دوم بسیار تاثیر گذار است. پس بهتر است باهم بررسی نماییم که چه روش هایی می تواند باعث ایجاد علاقه و یادگیری بیشتر فرزندان شود.

بهترین سن آموزش انگلیسی

روش های خلاقانه آموزشی

تا به اینجای راه فرزند شما کمی تا حدودی با کلمه های مختلف انگلیسی و معنای فارسی آن ها آشنایی پیدا نموده است. حال که فرزند شما کمی بزرگتر شده است، آماده یادگیری های بیشتر به صورت کمی اصولی تر می باشد. دقیقا همزمان با شروع سن آموزش (یعنی اوایل 7 سالگی)،  با کمک کتاب های آموزشی مخصوص کودکان، می توانید مسیر جدیدی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان را آغاز نمایید.

تنها آموزش های نوین و خلاقانه می تواند یک کودک را نسبت به یادگیری مشتاق نماید.

فرزند شما نسبت به یادگیری زبان دوم نباید هیچ نگاه آموزشی و اجباری داشته باشد. پس این هنر و خلاقیت شما است که در عین آموزش به فرزندتان، این مسیر را به یک بازی و سرگرمی برای او تبدیل نمایید. همچنین خلاقیت شما می تواند در افزایش خلاقیت کودکان نیز تاثیر گذار باشد. روش های بسیاری برای موفقیت در این مسیر وجود دارد. برخی از بهترین این روش ها را باهم بررسی می نماییم.

  • آموزش همراه با شعر و آواز

همه ی کودکان از سنین پایین علاقه مند به موسیقی و نواهای شاد می باشند. پس شما می توانید از این هنر کمک بگیرید. و آموزش زبان انگلیسی به کودکان را با موسیقی و حرکات موزون ترکیب نمایید.

برای مثال می توانید یک شعر برای نام اعضای بدن بسازید. سپس همانطور که این شعر را برای او می خوانید، نام تک تک اعضا را با نشان دادن همان عضو بیان نمایید. ( هنگام خواندن کلمه eye چشم را نشان دهید. و یا با کلمه hand دستان خود را تکان دهید.)

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

  • ویدئو و انیمیشن های ساده کودکانه به زبان انگلیسی

همه ی کودکان عاشق تماشای ویدئو های کودکانه و انیمیشن می باشند. سعی کنید چند ویدئو کوتاه، با زبان ساده در راستای آموزش زبان انگلیسی به کودکان بیابید و آن را در زمان مناسب برای او پخش کنید. فرزند شما در واقع در حال تماشای انیمیشن کودکانه خود می باشد. اما تماشا این تصاویر همراه با زبان انگلیسی می تواند مفهوم کلمات و جملات را به او برساند. تداوم این روش تا حد خوبی برای یادگیری زبان انگلیسی کودکتان موثر می باشد.

  • کتاب های آموزش زبان انگلیسی به کودکان

همانطور که در مطالب فوق الذکر بیان نمودیم، از سن 7 سالگی به بعد می توان از کتاب های آموزشی انگلیسی کودکان استفاده نمود. در این روش استفاده از فلش کارت ها به مراتب راحت تر و جذاب تر می باشد. هر کدام از این کارت ها دارای یک تصویر به همراه کلمه، حروف و یا عدد مرتبط با آن می باشد. و شما با استفاده از آن ها می توانید کلمات، اعداد و حروف را به فرزندتان آموزش دهید.

فلش کارت زبان انگلیسی

  • عروسک و وسایل کمک آموزشی

کتاب و فلش کارت ها که در بخش قبلی بیان نمودیم خود از اصلی ترین ابزار های کمک آموزشی می باشد. اما بهتر است بدانید امروزه ابزار های کمک آموزشی بیشتر و خلاقانه تری نیز وجود دارد. ابزار هایی مانند عروسک های نمایشی، اپلیکیشن های مخصوص و دیگر موارد این چنینی! شما با شناختی که نسبت به فرزند خود دارید، می توانید با استفاده هر یک از این ابزار ها فضای آموزشی را جذاب تر نمایید.

من، الهه مطهری، با شروع ساخت عروسک های نمایشی خلاقانه با دنیای فرزندم همراه شدم. شما نیز می توانید از خلاقیت درون خود برای ساخت ابزار و وسایل مختلف که شما را به دنیای فرزندتان نزدیک می نماید، کمک بگیرید.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

جمع بندی

با مطالعه مطالب فوق می توان دریافت که مهم ترین امر در آموزش و یادگیری، خلاقیت می باشد. چنانچه شما در آموزش و پرورش کودکان خود از خلاقیتتان کمک بگیرید، می توانید خلاقیت کودک خود را نیز بالا ببرید. او با استفاده از هوش و استعداد خود رفتار های شما را بررسی نموده و از آن ها تقلید می نماید. پس هرچه شما خلاق و فعال باشید، می توانید تا حدودی این ویژگی را به فرزند خود نیز انتقال دهید.

همچنین توجه داشته باشید که یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم یکی از مهم ترین آموزش ها در سنین پایین است. پس از کودکی به فکر آینده روشن فرزندتان باشید.

فرزندان در سنین پایین مداما اتفاق های محیط اطراف خود را مشاهده و تقلید می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *