مقالات

تاثیر هنرآموزی برای کودکان و کسب مهارت توسط آن ها

تاثیر هنر بر خلاقیت کودکان

هنر، اولین ابزاری است که کودکان به وسیله آن می توانند با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار نمایند. در واقع هنر تاثیر بسیار زیادی در پرورش خلاقیت کودک دارد. و اکثر افرادی که در بزرگسالی لقب هنرمند به آن ها اتلاق می شود، اغلب افرادی هستند که از کودکی خلاقیت در وجود آن ها پرورش یافته است. این راهکار باعث یادگیری مهارت های مختلف در وجود فرزند شما خواهد شد. پس تاثیر هنر بر خلاقیت کودکان خود را به هیچ وجه نادیده نگیرید.

در واقع هر نوآوری که یک کودک از سنین پایین خود بروز می دهد، نتیجه هنر درونی او می باشد. با دقت در رفتار، گفتار و علایق فرزندتان می توانید هنر درونی او را کشف نموده و در پرورش آن نقش موثری داشته باشید.

والدین، بهترین مشوق و راهنمای فرزندان برای راهیابی به مسیر اصلی می باشند.

هنر بر چند بخش تقسیم می شود؟

همانطور که در مطالب فوق الذکر بیان نمودیم، مهم ترین راه برای افزایش خلاقیت کودک، درک هنر و پرورش آن در وجود فرد می باشد. اما شاید بسیاری از خانواده ها تعریف کاملی از هنر در دسترس نداشته باشند. اصلا جای نگرانی نیست! در این بخش انواع تقسیم بندی های هنر و تاثیر آن را بررسی خواهیم نمود. با چند آزمون و خطا ساده و توجه، می توانید به هنر درونی فرزندتان پی ببرید.

 

  • هنر موسیقی

یکی از متداول ترین انواع هنر، موسیقی می باشد. تقریبا همه ی افراد می دانند که موسیقی یکی از کهن ترین هنر های شناخته شده در جهان می باشد. استفاده از این مهارت می تواند باعث افزایش قدرت تخیل، تفکر، درک جهان و بروز خلاقیت کودک پیرامون فرد شود.

جالب است بدانید موسیقی در بسیاری از آموزش ها نیز رخنه نموده است. آموزش هایی مانند شمارش ضرب در ریاضی، نت خوانی و کلید های موسیقی که بر پایه ریاضی استوار است. در واقع یادگیری این هنر می تواند نظم کودک و توانایی های محاسباتی او را پرورش دهد. همچنین در بسیاری از مواقع گوش دادن به یک موسیقی ملایم در حین انجام کار و یا درس خواندن توصیه شده است. زیرا این فرآیند ذهن شما را برای انجام چند کار به طور همزمان آماده می نماید.

پس از کودکی فرزند خود را با این هنر آشنا نمایید. و اگر ذره ای از استعداد آن را در وجود فرزند خود مشاهده نمودید، به پرورش ان کمک کنید.

تاثیر هنر بر خلاقیت کودکان

  • تاثیر هنر ادبیات بر پرورش خلاقیت کودک

اگر یک نگاه سریع به تاریخ بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که بسیاری از قوم ها برای نابودی ما در اولین قدم سعی در نابودی ادبیات داشتند. چرا که با از بین رفتن این هنر، فرهنگ ما نیز نابود می شد. پس می توان نتیجه گرفت که، هنر ادبیات جایگاه ویژه ای در فرهنگ ما از گذشته تا به امروز داشته است.

از این رو بهتر است از کودکی فرزند خود را با کتاب های گوناگون و این هنر مهم و تاثیر گذار آشنا نمایید. خواندن کتاب سبب پرورش قدرت تصویر سازی در افراد می شود. یک کودک با مطالعه کتاب و استفاده از کلمات، فضایی را در ذهن خود مجسم می نماید که هیچ تصویری از آن ثبت نشده است. اما کلمات به شما این قدرت را می دهند که تمام مفاهیم را به خوبی درک نمایید. در ادامه می توانید از او بخواهید که با قدرت ذهن خود یک داستان را بسازد. در واقع با این کار ذهن او را به چالش خواهید کشید.

همچنین این هنر در پرورش خلاقیت کودکان نیز تاثیر گذار است. زیرا ادبیات می تواند مهارت فضاسازی و یا داستان سرایی را در وجود فرزندتان تقویت نماید. از طرفی اشعار فارسی به دلیل خاصیت موسیقیایی خود ترکیبی از هنر ادبیات و موسیقی می باشند. پس کودک خود را با اشعار فارسی که در آن ها هزاران راز نهفته وجود دارد بیشتر آشنا نمایید.

برای آشنایی با روش های پرورش فکر کودکان کلیک کنید.

یادگیری ادبیات برای کودکان

  • هنر های مصور و تجسمی

تقریبا می توان گفت، اولین هنری که یک کودک با آن آشنا می شود، از نوع هنر های تجسمی می باشد.

بار ها و بارها تجربه نقش و نگار های فرزندتان بر روی دیوار، کاغذ و گاهی لباس خودش را داشته اید. یک کودک از زمانی که قلم دست گرفتن را می آموزد، علاقه زیادی به کشیدن اشکال مختلف و خط خطی های نامفهوم دارد. اما با پرورش هنر نقاشی می توانید به فرزند خود بیاموزید که با تجسم خود تصاویر را خلق نماید.

همچنین در کنار نقاشی، مجسمه سازی نیز از دیگر هنر ها مصور و تجسمی می باشد. یک کودک از خلق اثری که با استفاده از تصور و دستان خود به وجود آورده است بسیار لذت می برد. او را تشویق نمایید تا بتواند راز های درون خود را شکوفا نماید.

در این راستا استفاده از اسباب بازی هایی که نیاز به ساختن و تفکر دارد، در رسیدن به مهارت تجسم بسیار تاثیر گذار است.

تاثیر هنر تجسمی بر خلاقیت کودکان و بروز استعداد هایشان امری قابل توجه می باشد.

برای اطلاع از تفاوت استعداد و هوش کلیک کنید.

  • تاثیر هنر نمایشی و سینما بر خلاقیت کودکان

سعی کنید فرزند خود را از سنین کودکی با سینما و فضای هنری آن آشنا نمایید. در این صورت او در سنین بالاتر درک درست تری از مفاهیم فیلم ها و هنر های نمایشی همچون تئاتر خواهد داشت. همچنین در حالی که حس کنجکاوی برای رسیدن به انتهای ماجرا را دارند، خود را در کاراکتر انیمشن و یا شخصیت ها قرار داده و سعی میکنند از آن ها الگو برداری نمایند. و یا حتی راهکار و ایده های برای به انتها رساندن داستان در ذهن آن ها خلق می شود.

آشنایی کودکان با روایت های طولانی، باعث شکل گیری یک ذهن منظم در آن ها می شود.

نتیجه گیری

مطالب فوق همگی بیان گر تاثیر هنر بر استعداد کودکان و زندگی آینده آن ها می باشد. امروزه آموختن مهارت های مختلف در زمینه های گوناگون یکی از مسائل مهم در زندگی افراد می باشد. زیرا هر مهارت بخش خاصی از زندگی روزمره و کاری را در برمیگرد، و هرچه مهارت های بیشتری را بلد باشید، زندگی راحت تری خواهید داشت. همچنین راه های بیشتری برای کسب درآمد و پیشرفت وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *