مقالات

پرورش فکر کودکان

پرورش فکر کودکان

همانطور که می دانید خلاقیت کودکان سبب شادابی زندگی حال و موفقیت آینده او خواهد شد. از این رو به کار گرفتن روش هایی که باعث افزایش خلاقیت کودکان و پرورش ذهن شگفت انگیزشان می شود از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از تاثیر گذار ترین این روش ها، پرورش فکر کودکان است. چنانچه ذهن فرزندانتان را از کودکی به سمتی درست سوق دهید، و راه و روش درست فکر کردن را به او بیاوزید، در آینده و در مواجه با چالش ها موفق تر واهند بود.

برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم، درک موارد تاثیر گذار در افکار کودکان و راه های پرورش آن، در ادامه این مقاله با ما هراه باشید.

موارد تاثیر گذار در پرورش فکر کودکان

پرورش فکر کودکان

  • سوالات عجیب و نحوه رفتار با آن ها

تقریبا از زمانی که کودکان کامل حرف زدن را می آموزند تا دوران دبستان، درست در سن خردسالی، پر از سوال و چرا های مختلف می باشند. در سنین پایین تر این وظیفه خانواده می باشد که تمام سوال های فرزند خود را با صبر و به درستی پاسخ دهند. چرا که کودکان مانند نواری خام هرچه را بشنوند، ضبط خواهند کرد.

و بعد از آن در دوران مدرسه، این سوال ها وارد فضایی بزرگ تر خواهد شد. به صورتی که حتی یک کودک با سوال های خود به دنبال کشف راز ها و پدیده های جدید می باشد. در این صورت مدرسه و آموزش نیز می تواند پاسخگوی این پرسش ها باشد.

توجه نماید در هر صورت این شما بزرگتر ها هستید که می توانید با صبر، سیاست کلامی و رفتاری، از پرسش های کودکانه فرزندتان روش درست زندگی و مواجه به چالش ها را به او بیاموزید. ( به او یاد دهید که در چه مواقعی می تواند با پرسش های درست، راه صحیح را بیابد.)

این روش در پرورش فکر کودکان بسیار تاثیر گذار است.

خلاقیت کودکان

  • نقاط مثبت افکار کودکان

مشخص است که دنیای کودکان پر از افکار جور واجور بی معنا و گاها معنادار می باشد. اما توجه نمایید که در مواجه با این افکار هیچ وقت از واژه “افکار احمقانه و یا بد” برای آن ها استفاده نکنید. بگذارید کودکان در فضایی آزادانه تفرات خود را بیان کنند. و اگر شما مخالف آن بودید، و یا آن طرز فکر اشتباه بود، با صحبت و توضیح های ساده، آن فکر را به یک تفکر مثبت مبدل کنید.

پرورش فکر کودکان

  • تشویق در پرورش فکر کودکان

گاهی کودکان با چند نظر ساده سعی دارند تا راه حل یک مسئله را بیابند. مشخص است که آن ها دارای ذهن کاملی نیستند و ممکن است راه حل هایی پیش پا افتاده را به شما بیان نمایند. در این مواقع بهتر است او را تشویق نمایید. و به او بگویید که را حل بسیار تاثیر گذاری را یافته است. با این روش شما باعث پرورش فکر کودکان خواهید شد. چرا که تشویق شما جرقه ای برای یافتن راه های بیشتر و تفکرات بهتر می باشد.

پروروش خلاقیت کودک

  • توجه به خلاقیت های کوچک کودکان

خلاقیت های بزرگ و تاثیر گذار از رود های کوچک سرچشمه می گیرند.

هنگامی که یک کودک خلاقیتی کوچک را از خود نشان می دهد، آن را تشویق نموده و از آن حمایت کنید. زیرا این خلاقیت نتیجه تفکرات ذهنی فرزندانتان بوده است. و شما در واقع راهی برای افزایش و پرورش افکار کودکان به آن ها نشان داده اید.

بیشتر بدانید: 4  خوراکی اصلی برای تقویت حافظه کودک

پرورش فکر کودکان

جمع بندی

افکار، استعداد ها و خلاقیت های کودکان از مواردی است که در طول زندگی به یکدیگر مرتبط بوده. و پرورش هر یک از آن ها باعث پیشرفت موارد دیگر نیز خواهد شد. از این رو هر یک از شما مادران، پدران و معمان با رفتار ها و آموزش های خود می توانید در پرورش فکر کودکان تاثیر گذار باشید. زیرا این شما هستید که در مواقع لزوم با رفتار خود می توانید خلاقبت کودکتان را سرکوب نموده و یا آن را پرورش دهید. هنگامی که کودکی متولد می شود، ذهن او مانند یک نوار خالی پاک است. این شما هستید که می توانید به او روش فکر کردن را بیاموزید. پس بهتر است به جای دیکته کردن قوانین نانوشته و روتین، روش درست فکر کردن، استعداد یابی و پرورش ذهن شگفت انگیز را به او بیاموزید.

آموزش خلاقیت به کودکان مهم ترین مسئله است که از ابتدای روز های کودکی باید به آن توجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *