مقالات

تاثیر خلاقیت و بر سلامت جسم و روان کودکان

مزایا خلاقیت برای کودکان

خلاقیت کودک، یک ویژگی ذاتی است.  و این ویژگی از زمان کودکی در همه ی افراد وجود دارد. اما کودکان به سبب تخیل بالایی که دارند، سطح بالاتری از خلاقیت را از خود بروز می دهند. زیرا سنین کودکی، روز های جنب و جوش، باور های تخیلی و دنیایی بدون محدودیت است که یک کودک در ذهن خود می پروراند. و شما والدین، به عنوان همراه اصلی فرزندتان می توانید به او کمک کنید با استفاده از تکنیک های پرورش خلاقیت، این ویژگی را در خود افزایش دهد. شاید برای بسیاری از شما سوال باشد که همه ی این کار ها چه تاثیری در زندگی فرزند شما دارد؟ پس برای اطلاع از مزایا خلاقیت برای کودکان و اهمیت پرورش آن، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مزایا خلاقیت برای کودکان

همه چیز درباره ی تفکر خلاق در وجود کودکان

خلاقیت یک ویژگی در تمام ابعاد زندیگی افراد مختلف می باشد. در واقع از راه حل های مختلف برای چالش های روزمره گرفته، تا ایده ای نوین برای پیشرفت یک کسب و کار و یا یک اکتشاف بزرگ، همه و همه نشانه ای از وجود خلاقیت می باشد.

معمولا اولین نشانه های خلاقیت در وجود فرد از سنین کودکی نمایان می شود. هرچه سن کودک بیشتر می شود، ناخودآگاه به سمت علایق و توانای هایش کشیده می شود. و اگر بتوانید این ویژگی را تشخیص داده و برای افزایش خلاقیت کودکان تلاش نمایید، کمک بزرگی به پیشرفت آینده فرزند خود خواهید نمود.

بسیاری از افراد خلاقیت را نتیجه ای از هوش می داند. اما این یک باور غلط است! چرا که ممکن است کودکی با یک هوش متوسط، خلاقیت و نوآوری هایی از خود بروز دهد که دیگر کودکان قادر به انجام آن نباشند. برای مثال بسیاری از آن ها در دوران مدرسه گاهی با پاسخ های خلاقانه معلم خود را شگفت زده می نمایند. در واقع از مزایا خلاقیت برای کودکان، خاص و منحصر به فرد بودن آن است.

پس می توان نتیجه گرفت که هر کودکی با خلاقیت بالقوه به دنیا می آید. و کودکان به بزرگسالانی تبدیل می شوند که با مهارت های خلاقانه خود در حل مسئله، در زندگی ما تفاوت ایجاد می کنند. اما اگر معلمان و والدین کودک، به دنبال پرورش و تحریک خلاقیت کودک نباشند، این پتانسیل ممکن است خنثی شود.

بیشتر بدانید: تفاوت استعداد و هوش

مزایا خلاقیت برای کودکان

مزایا خلاقیت برای کودکان

خلاقیت می تواند بر هر یک از جنبه های زندگی فردی تاثیر گذار باشد. از این رو مهم ترین مزایا خلاقیت برای کودکان را در ادامه بیان می نماییم.

خلاقیت برای سلامت روانی

  1. گاهی بروز خلاقیت با افزایش روحیه و شادی همراه می باشد.
  2. این ویژگی می تواند احساسات منفی را از کودک شما دور نگه دارد.
  3. کاهش احساسات منفی خود موجب کاهش اضطراب و افسردگی می شود.
  4. در برخی موارد  خلاقیت موجب افزایش تمرکز کوکان می گردد.

تاثیر خلاقیت بر عواطف و احساسات

  1. از مزایا خلاقیت برای کودکان، کمک به افزایش عزت نفس آن ها می باشد.
  2. باعث بروز تفکر خلاق و بیان راه حل های خارق العاده برای حل چالش ها می باشد.
  3. افزایش خلاقیت باعث مدیریت و غلبه بر احساسات مختلف می شود.

تاثیر خلاقیت برای سلامت جسم

  1. خلاقیت های مبتنی بر فعالیت های هنری می تواند مهارت های حرکتی را بهتر نماید.
  2. هنری های تجسمی بر هماهنگی دست و چش به صوت همزمان بسیار تاثیر گذار است.
  3. بروز خلاقیت می تواند سبب بهبود عملکرد مغز شود.
  4. در برخی موارد خلاقیت سبب کاهش سطح هورمون ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی شود.

پرورش خلاقیت کودکان

کلام آخر

هر یک از شما مادران و پدران در کنار وظایف خود نسبت به رشد و پرورش خلاقیت کودکان و مهارت های او نیز مسئول هستید. هنگامی که کودکی متولد می شود، ذهن او مانند یک نوار خالی پاک است. این شما هستید که می توانید به او روش فکر کردن را بیاموزید. پس بهتر است به جای دیکته کردن قوانین نانوشته و روتین، روش درست فکر کردن، استعداد یابی و پرورش ذهن شگفت انگیز را به او بیاموزید.

حال که با مزایا خلاقیت برای کودکان آشنایی کافی پیدا نمودید، بهتر است در این راه نهایت تلاش خود را به کار گیرید تا فرزندی خلاق پرورش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *