مقالات

تکنیک های پرورش خلاقیت کودکان

تکنیک های پرورش خلاقیت کودکان

خلاقیت کودکان به عنوان یک استعداد یا هوش ذاتی، مسئله ای است که موجب می شود آن ها در موجه با چالش ها بتوانند راه های مختلفی را امتحان کنند. و در نهایت بهترین راه حل را برای چالش های خود بیابند. یک ذهن خلاق می تواند در کوتاه ترین زمان، نتایج خاص و ارزشمندی را به وجود آورد. از این رو پرورش خلاقیت کودکان امری مهم در دوران یادگیری آنان می باشد. در صورتی که فرزند شما از سنین پایین بیاموزد که چطور از هوش خود بهره برده و خلاقیت خود را به کار گیرد، در آینده مسیر روشن تری پیش رو خواهد داشت. و شما والدین در این مسیر بسیار تاثیر گذار هستید. از این رو اگر قصد دارید که فرزندان خود را برای راهیابی به این مسیر یاری نمایید، به تکنیک های پرورش خلاقیت کودکان، که در ادامه این مطلب بیان می شود، توجه نمایید.

بهترین تکنیک های پرورش خلاقیت کودکان

اگر می خواهید در راه افزایش خلاقیت کودکان موفق باشید، پس بهتر است حتما از یک مشاوره کودک یاری بخواهید. و مسیر های مختلف زندگی فرزندتان را با راه های مختلف و مطابق با روحیه او پیش روید. و اینکار نیازمند تخصص و دانش یک فرد متخصص در این زمینه می باشد.

اما در برخی موارد تکنیک هایی برای پرورش کودکان وجود دارد، که برای همه یکسان می باشد. و بهره مندی از آن ها در کنار روش های تخصص می تواند شما و فرزندتان را به هدف اصلی نزدیک تر نماید. مواردی که در ادامه بیان می شود، به شما کمک می کند تا در راه پرورش کودکان خود موفق تر عمل نمایید.

تکنیک های پرورش خلاقیت کودکان

  • تشویق کودکان، از بهترین تکنیک های پرورش خلاقیت کشودکان

یکی از بدیهی ترین تکنیک های پرورش خلاقیت کودکان، تشویق او هنگام اقدامات و فعالیت های مثبت او می باشد. زمانی که شما برای فعالیت های مثبت فرزندتان راه تشویقی در نظر بگیرید، آن کودک تشویق می شود تا فعالیت های مثبت بیشتری انجام دهد. و با بهره گیری از استعداد یا هوش خود، می کوشد تا خلاقیت های نوین تری را ارائه نماید.

در واقع یک تشویق کوچک شما می تواند انگیزه ای برای رشد خلاقیت کودکان باشد.

کسب استعداد هنری و تاثیر آن بر خلاقیت کودکان

  • در اکثر موارد سبت به کثیف کاری ها بی تفاوت باشید

دیر یا زود فرزند شما می آموزد که چگونه وسایل خود را مرتب نگه دارد. و یا هنگام خوردن غذا و تنقلات کل سفره را کثیف نکند. و یا حتی برای بازی با وسایل خود محیط مشخصی را در نظر بگیرد!

اما برخی والدین از سنین پایین فرزندشان نسبت به تمیزی و مرتب بودن آن ها حساسیت زیادی به خرج می دهند. و این امری اشتباه است. چرا که فرزندان نیاز دارند تا با شلوغی و ریخت وپاش های خود وارد دنیای کنجکاوی شوند. و تا زمانی که این کار باعث صدمه به خود و یا دیگران نشود، هیچ مانعی ندارد.

البته این مسئله بدان منظور نیست که اجازه دهید فرزند هرکار که دلش می خواهد انجام دهد. بلکه یعنی، نسبت به مسئله خاصی حساسیت زیادی نشان ندهید و سعی کنید رفتار درست را با رفتار مناسب خود به او آموزش دهید. این مسئله یکی از تکنیک های مهم و تقریبا دشوار برای پرورش خلاقیت کودکان است.

ایده هایی برای طراحی اتاق بازی کودک، و تاثیر آن بر روحیه فرزندتان!

تکنیک های پرورش خلاقیت کودکان

  • پرسش های چالشی و ذهن باز از تکنیک های پرورش خلاقیت کودکان

به جز در مواقع خاص و مکان های رسمی، بهتر است والدین به فرزندان خود اختیار انتخاب نوع پوشاک، غذا، لباس، اسباب بازی و دیگر موارد این چنینی را بدهد. یا اگر در مواردی کودک شما همه چیز را با هم می‌خواهد، می توان چند حق انتخاب پیش روی او بگذارید و از او بخواهید از بین این‌ها انتخاب کند. و به هیچ عنوان به عنوان یک پدر یا مادر کنترل گر نباشید. و به کودکتان حس استقلال دهید. در واقع این تکنیک های پرورش خلاقیت حس تصمیم گیری را در فرزند شما به وجود می آورد.

از طرفی در این راستا می توان برای آن ها پرسش هایی مطرح نمود، که ذهن فرزند خود را به چالش بکشید. سوال هایی مانند: اگر ابر ها روی زمنین باشند چه می شود؟ و یا مثلا اگر کوه های بتوانند آواز بخوانند چه می شود؟

فرزند شما برای پاسخ به این سوال ها با تکیه بر تفکر و تخیلات خود، سعی دارد تا بهترین جواب را به شما ارائه نماید. اینکار نیز سبب پرورش فکر کودکان شما خواهد شد.

  • تشویق کودکان به فعالیت در جمع و عدم مقایسه و قضاوت

سعی کنید فرزندان خود را برای بازی و یا فعالیت های مختلف در میان جمع قرار دهید. این یکی از آسان ترین تکنیک های پرورش خلاقیت کودکان است که به راحتی می تواند به بهبود روابط اجتماعی او نیز کمک کند. هیچ وقت از اینکه فرزند شما از اطرافیان خود فش و یا رفتار نامناسبی را یاد بگیرد نترسید. زیرا دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد. و کودکان با رفتار های مختلف آشنا خواهد شد. در این موارد کنار او باشید و بدون حساسیت زیاد، رفتار درست را به اون نشان دهید. و یا برای او توضیح دهید که یک عبارت یا رفتار نادرست چه مضراتی دارد.

همچنین از مقایسه او و یا دیگران پیش فرزندان شدیدا پرهیز نمایید. زیرا مقایسه او اعتماد به نفسش را از او می گیرد. و مقایسه دیگر کودکان رفتار نادرست قضاوت را به او یاد می دهد. به فرزند خود آموزش دهید که هر کسی در جایگاه خودش رفتار و شخصیت خودش را دارد. و ما تنها در موارد درست باید از آن ها پیروی و الگو برداری نماییم.

راه درست و اشتباه را به او نشان داده و بگذارید به درستی تصمیم بگیرد.

بیشتر بدانید: تفاوت استعداد و هوش

تکنیک های پرورش خلاقیت کودکان

 

جمع بندی

هر یک از شما مادران و پدران در کنار وظایف خود نسبت به رشد و افزایش خلاقیت کودکتان و مهارت های او نیز مسئول هستید. و در این راستا می توانید با استفاده از تکنیک های پرورش خلاقیت کودکان و کمک مشاوران و متخصصین بهترین مسیر را برای دستیابی به این امر بیابید.

هنگامی که کودکی متولد می شود، ذهن او مانند یک نوار خالی پاک است. این شما هستید که می توانید به او روش فکر کردن را بیاموزید. پس بهتر است به جای دیکته کردن قوانین نانوشته و روتین، روش درست فکر کردن، استعداد یابی و پرورش ذهن شگفت انگیز را به او بیاموزید.

آموزش خلاقیت به کودکان نیازمند به زمان است که شما برای فرزند خود قرار می دهید. پس همراه کودکتان بچگی کنید، تا او از بزرگ سالی هراسی نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *