مقالات

بازی برای تقویت خلاقیت کودکان

بازی برای تقویت خلاقیت کودکان

در مقالات قبلی بیان نمودیم که نقش بازی در رشد کودکان بسیار حائز اهمیت می باشد. از طرفی رشد کودکان و پرورش خلاقیت آن ها دو مسئله مرتبط با یکدیگر است. به طوری که انجام بازی های خلاقانه می تواند موجب افزایش هوش و اعتماد به نفس آن ها شود. و این دو ویژگی جزئی از فرآیند رشد کودکان و پرورش ذهن خلاق آن ها محسوب می شود. از این رو در این مقاله چند مورد از بهترین بازی ها برای تقویت خلاقیت کودکان را به شما معرفی می نماییم.

این بازی ها موجب بروز توانایی تفکر خلاقانه، پرورش فکر کودکان و اندیشه منعطف در آن ها می شود. همچنین خلاقیت فکری آن ها از این طریق رشد می یابد.

4 بازی موثر برای تقویت خلاقیت کودکان

  • بازی با گِل و خمیر برای تقویت خلاقیت کودکان

خمیر بازی، یکی از آن فعالیت هایی است که امکان بروز خلاقیت در آن ها بسیار وجود دارد. به طوری که یک کودک می تواند ساعت ها سرگرم بازی با آن شود. و با توجه به تصویر سازی های ذهنی خود، یک شکل خاص و یا مجسمه را به وجود آورد. در واقع هر یک از این سازه ها برگرفته از استعداد هنری کودک می باشد. پس می توان نتیجه گرفت که این بازی برای تقویت خلاقیت کودکان و همچنین تقویت عضلات و بهره گیری از هوش و تصورات ذهنی بسیار تاثیر گذار است.

  • دنیای خط خطی ها

استفاده از خودکار، مداد و کاغذ برای کشیدن اشکال مختلف ،اولین فعالیت سرگرم کننده برای کودکان است. هنگامی که کودک به سن مناسب برای شناخت اشیاء می رسد، یکی از اولین اقدامات او کشیدن خط و خطوط های مختلف بر روی بدن خودش است. پس اگر به دنبال یک بازی برای خلاقیت کودکان می باشید، الآن بهترین فرصت است. یک فضای مناسب برای کودک خود به وجود آورید و از او بخواهید که یک شکل ساده ( مانند اشکال هندسی ) را بر روی کاغذ بکشد. و یا با استفاده از خط خطی های خود اشکال مختلفی را خلق نماید.

در مرور زمان فرزند شما با بهره گیری از تفکر و توانایی خود، آثار منظم و زیباتری را خلق می نماید. و به راحتی می تواند خلاقیت های خود را بروز دهد.

بیشتر بدانید: تاثیر هنر بر خلاقیت کودک

  • غذای من درآوردی، یک بازی برای تقویت خلاقیت کودکان

از کودک خود بخواهید که با موا اولیه ای که شما در اختیارش قرار می دهید، یک سوپ من درآوردی درست کند. این مواد اویه بهتر است از چیز هایی انتخاب شود که برای سلامت کودک شما مفید باشد. سپس با غذایی که کودک شما با اختیار خودش تهیه نموده است، یک مهمانی برگذار کند. مهمان های این ضیافت می تواند به انتخاب خودش از دوستان و آشنایانتان و یا عروسک هایش باشد.

این بازی برای تقویت خلاقیت کودکان و همچنین استفاده از اختیار و تفکر بدون کمک دیگران بسیار کارآمد و موثر می باشد.

خوراکی هایی برای تقویت حافظه کودکان !

  • بازی با ماکارونی

یکی از غذاهای مورد علاقه ی کودکان به خصوص در انواع شکل دار آن، ماکارونی می باشد. این غذا علاوه بر یک ماده خوراکی، یک وسیله بازی نیز به شمار می آید. شما با توجه به سن و سال فرزندتان می توانید از این ماده غذایی برای سرگرمی و پرورش خلاقیت او استفاده نمایید.

برای مثال برای فرزندان کم سن و سال خود می توانید از ماکارونی های لوله ای استفاده نمایید. و چند دانه از آن را به همراه یک نخ به کودک خود بسپارید و از او بخواهید که نخ را از ماکارونی رد کرده و به وسیله آن یک گردنبند درست کند. و یا این که مدل های مختلف را در اختیار او قرار دهید و از او بخواهید که از تکیب آن ها یک خانه، درخت و یا شکل دلخواه درست کند. و به همین ترتیب این فعالیت به عنوان یک بازی برای تقویت خلاقیت کودکان شمرده می شود.

بیشتر بدانید: مزایا خلاقیت برای کودکان

جمع بندی

در مطالب فوق به صورت جامع و کامل با نقش بازی در رشد کودک و تاثیر آن بر شکل گیری شخصیت و روابط اجتماعی آن ها آشنا شده اید. با اهمیت به بازی کودکان و راهنمایی آن ها برای راهیابی به مسیر درست، می توانید به شکل گیری یک آینده موفق کمک نمایید.

یادتان نرود که بسیاری از ویژگی های مثبت و منفی کودکان از سنین پایین در آن ها شکل می گیرد. و والدین تنها با چند اقدام ساده می توانند برای خلاقیت کودکان و شکل گیری توانایی هایشان بیشترین تاثیر را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *