مقالات

شناخت عوامل موثر بر سلامت روان کودکان

سلامت روان کودکان

طبق آمار های امروزی تقریبا یک نفر از هر 6 کودک دارای مشکلات سلامت روان می باشد. که این مشکلات عبارتند از: حالت های افسردگی، خاتلالات رفتاری، پرخاشگری های بی مورد، اضطراب بیش از حد و دیگر موارد این چنینی! که هر کدام از آن ها بنا بر اتفاقاتی که در زندگی روزمره آن ها گذشته است، به وجود می آید. با اینکه معضلات سلامت روان کودکان روز به روز در حال پیشرفت می باشد، اما در بیشتر مواقع این موارد در نظر گرفته نمی شود. و اهمیت و راهکار های زیادی برای حل این مشکلات در نظر گفته نمی شود. زیرا اکثر خانواده ها گمان می کنند که این موارد مسئله مهمی نیست. و با توجه به گذر زمان خود به خود حل می شود. اما این یک باور غلط است! و اگر این معضلات در زمان مناسب حل نشوند، در سنین بالاتر تاثیرات مخربی بر روی رفتار، آرامش، تصمیم گیری و دیگر واکنش های این افراد دارد.

پس لازم است بدانید، توجه به سلامت روان به اندازه سلامت جسم کودکان از سنین پایین بسیار مهم است. و همانقدر که به دنبال تغذیه مناسب برای رشد کافی و تقویت حافظه کودکان می باشید، باید روش هایی را نیز برای حفظ آرامش روحی آن ها نیز به کار گیرید.

بیشتر بدانید: راهکار های پرورش کودک شاد

سلامت روان کودکان

سلامت روحی و روانی کودکان به چه مواردی بستگی دارد؟

برای حفظ سلامت کودکان ابتدا بهتر است با مواردی که حالات روحی او آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد بشناسید. مواردی چون: مورد اعتماد بودن، احساس دوست داشته شدن و امنیت، احساس درک متقابل و دیگر موارد این چنینی بیشترین تاثیر را بر سلامت روان کودکان دارد. در واقع کودکانی که در وجود خود دارای این احساس ها و و همچنین حس خوش بینی هستند، در زندگی خود دارای قدرت تحمل بیشتری می باشند. و این آراموش موجب حفظ سلامت روان کودکان نیز می شود.

حال در ادامه، مواردی که در ایجاد این عواطف و احساسات در وجود کودکان موثر است را بررسی می نماییم. این موارد از روش های راحت، آسان و موثر برای ایجاد حس های مثبت در وجود کودکان است. و می تواند تا حدودی آن ها را از تاثیرات احساس های مخرب روحی دور نگه دارد.

  • زندگی در محیط یک خانواده آرام و با روابط خوب
  • ایجاد زمان و وقت کافی برای بازی و گذراندن وقت در خارج از منزل
  • انتخاب یک مدرسه مناسب و با آموزش های صحیح و لازم برای روح و روان کودکان
  • شرکت در فعالیت های اجتماعی و ارتباط سالم با سایر افراد
  • استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و وجود فعالیت های ورزشی در برنامه روزانه

سلامت روان کودکان

عوامل مخرب و آسیب زا در سلامت روحی کودکان

با دانستن موارد فوق الذکر حال راحت تر می توان عواملی را که سلامت روان کودکان را به خطر می اندازد، شناسایی و مرتفع نمود. زیرا این عوامل می تواند بیشترین تاثیر را بر روی زندگی و آینده کودکان داسته باشد.

همانطور که می دانید توجه به آموزش خلاقیت کودکان مهم ترین مسئله ای است که در ایجاد یک آینده ی روشن تاثیر گذار است. و اگر کوک شما از سلامت روان لازک برخوردار نباشد، خلاقیت و توانایی های فردی در وجودش شکل نمی گیرد. در واقع یک کودک نمی تواند به خوبی توانایی های خود را شناخته  و از آن ها بهره مند شود. پس اگر به عنوان والدین کودکان به فکر آینده روشن فرزند خود هستید، بهتر است مواردی که در ادامه بیان می شود را در نظر داشته و از بروز آن ها جلوگیری نمایید.

  • بروز مشکلات روحی که بر اثر آموزش های نادرست و فشار های زیاد در محیط های آموزشی با شیوه نادرست رخ می دهد.
  • انجام مسئولیت های بزرگتر از سن و به دوش کشیدن بار زندگی در سنین پایین
  • تجربه احساس تبعیض و تفاوت در محیط خانواده و یا جماعه
  • تجربه طلاق پدر و مادر
  • مرگ افرادی که یک کودک به آن بسیار وابسته می باشد.
  • تجربه ی حمله و آسیب های جسمی و جنسی
  • زندگی در محیط خانواده ناسالم
  • تجربه فقر بیش از حد و طولانی مدت

تمام موارد مذکور می تواند عاملا از بین رفتن خلاقیت کودک و سلامت روان او باشد. شاید بسیاری از کودکان با این مشکلات مقابله نموده و بتوانند از آن ها با سربلندی گذر کنند. اما قطعا در دوره ای از زندگی فشار زیادی بر روان آن ها وارد شده است. و تنها با توجه و آموزش های صحیح از آن برهه زمانی گذر نموده اند.

بیشتر بدانید: درمان کودکان عصبی

درمان کودکان عصبی

کودکانی که دارای آسیب های روحی هستند چه مشکلاتی دارند؟

هنگامی که سلامت روان کودکان به خطر می افتد، معمولا اختلالاتی در رفتار فرزندان رخ می دهد. در صورت مشاهده هر یک از این مشکلات در وجود فرزندتان بهتر است به فکر راه حلی برای درمان آن باشید.

  • خودآزاری: یکی از معضلاتی که معمولا در سنین نوجوانی بر اثر آسیب های روانی دوران کودکی رخ می دهد، خود آزاری است. کودکانی که فشار زیادی را تحمل می نمایند، معمولا در دوره نوجوانی برای مقابله با آن احساس دچار خود آزاری می شوند.
  • افسردگی: یکی دیگر از مشکلاتی که در وجود کودکان دارای اسیب روحی روانی رخ می دهد، افسردگی است. که این مشکل نسبت به چند دهه گذشته بسیار فراگیر تر شده است.
  • احساس استرس و اضطراب بعد از حادثه: کودکانی که متحمل رفتارهای پرخاشگرانه و آسیب های جسمی یا جنسی بوده اند، معمولا مدام دارای احساس اضطراب می باشند. ( اختلال PTSD )
  • اختلالات ناشی از اضطراب فراگیر: کودکانی که در زندگی خود مداما احساس استرس بیش از حد را تجربه می نمایند. که ممکن است به دلیل کمبود اعتماد به نفس از محیط افراد به آن ها رسیده باشد. و یا بر اثر تجربه های شخصی در وجود وی رخ دهد. مانند کودکانی که هنگام به مدرسه رفتن همیشه ترس از جدایی دارند. ( اختلال GAD )
  • پرخوری عصبی و نبود اشتهای کافی عصبی: این مورد در وجود افراد مختلف به خصوص در سنین نوجوانی می تواند از مشکلات عدم سلامت روان کودکان باشد. که سلامت روان جسم و او را به خطر می اندازد.

بیشتر بدانید: روش های موثر برای افزایش اعتماد به نفس کودکان

درمان افسردگی کودکان

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل و واضح با عوامل موثر بر سلامت روان کودکان و مشکلات احتمالی آن ها آشنا شده اید. و می دانید در مسیر موفقیت سلامت روح نیز به اندازه سلامت جسم حائز اهمیت است. از این رو پیگیری راه حل هایی برای گذر از این آسیب ها مسئله بسیار جدی و مهمی می باشد.

طبق شواهد و گزارشات مختلف، درمان هایی که از طریق هم صحبتی با افراد ماهر و متخصص وجود دارد در این راستا بسیار تاثیر گذار است. در واقع بیشتر کودکان و حتی نوجوانان با حرف زدن می توانند راه حل مناسب را برای درمان مشکل خود بیابند. و از چالش های زندگی سربلند گذر نمایند. اما در برخی موارد که مشکلات بسیار جدی می باشد، برخی دارو ها می توانند کمک کننده روند سلامتی باشند. که البته نوع و مقدار این دارو ها باید توسط پزشک متخصص تعیین شود.

توجه نمایید مشاوران مورد اطمینان برای هم صحبتی و ارائه راه حل کسانی هستند که در این زمینه تخصص کافی دارند. و به هیچ وجه راز های مراجعه کننده خود را چه کودک و چه بزرگسال برای سایرین و حتی خانواده فرد فاش نمی نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *