مقالات

آموزش تفکر خلاق به کودک

آموزش تفکر خلاق به کودک

همه ی ما می دانیم که اکثر موفقیت ها از ایده های نو نشات می گیرند. و همچنین بروز ایده های نو بدون وجود خلاقیت، امکان پذیر نیست. در واقع می توان گفت که نوآوری و موفقیت های بزرگ از ایده های خلاقانه به وجود می آیند. از این رو پرورش خلاقیت در وجود هر فردی باید از سنین کودکی آغاز شود. زیرا در سنین پایین تلاش برای یادگیری بسیار بالا می باشد. و کودکان به راحتی می توانند هدف آینده خود را پیدا نمایند. پس در این راستا والدین می توانند با آموزش تفکر خلاق به کودک، زندگی فرزند خود را هدفمند نموده و او را برای رسیدن به موفقیت یاری نمایند.

شاید از خودتان بپرسید که چگونه می توان این ویژگی را در وجود فرزندان ایجاد نمود؟ برای دریافت پاسخ این سوال بهتر است تا ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید: تاثیر هنر بر خلاقیت کودکان

پرورشش خلاقیت کودکان

اهمیت آموزش تفکر خلاق به کودک

خلاقیت یکی از راهکار های تاثیر گذار برای بهبود توانایی های شناختی مغز است. برای مثال افرادی که به موسیقی علاقه مند هستند و در اجرا این هنر مهارت دارند، به سبب پیوند های قوی ای است که بین دو نیمکره مغزشان وجود دارد. و کودک با توجه به این موضوع می تواند از خلاقیت هنری خود کمک گرفته و به نوآوری های بسیاری دست یابد. علاوه بر این، انجام فعالیت های خلاقانه موثر بر بهبود روحیه و تندرستی کودک شما می باشد. و طبق مطالعه ای در کالج بروکلین، نقاشی می تواند نشان دهنده حال روحی کودکان باشد. و یا حتی بعد از یک چالش ناراحت کننده، می توانند با کشیدن نقاشی آرام شوند. همچنین با ایجاد یک پروژه ی خلاقانه احساس خوشبختی و شکوفایی به آن ها دست خواهد داد.

همه ی این موارد نشان دهنده اهمیت آموزش تفکر خلاق به کودکان می باشد. یک کودک با استفاده از خلاقیت و استعداد هنری خود می توانند شکوفا شوند.

 

اصول مهم و اولیه در یک تفکر خلاقانه

  1. تخیل قوی: قوه ی تخیل به معنای نگرش گسترده و امکان افزودن جزئیات برای یک ایده خلاقانه می باشد. از این رو شما برای آموزش تفکر خلاق به کودک خود،  بهتر است به فکر تقویت قوه ی تخیل او باشید.
  2. انعطاف پذیری افکار: قابلیت انعطاف پذیری به معنای توانایی ارزیابی یک موضوع از زوایا یا دیدگاه های مختلف می باشد. که یکی از مهم ترین اصول در تقویت تفکر خلاق است.
  3. ابتکار و نوآوری: توانایی ایجاد ایده ای خاص و منحصر به فرد در حیطه های مختلف را ابتکار می نامند. مثلا هر اثر هنری، شعر یا داستان و یا حتی راهکا برای حل مسئله که توسط یک کودک خلق شود، نشانه ی ایتکار و نوآوری آن کودک می باشد. که منجر به به شکوفایی خلاقیت او خواهد شد.
  4. قابلیت سیالی: توانایی ارائه ی پاسخ های متعدد به یک موقعیت معین می تواند سیالی نام دارد. که باعث تقویت تفکر خلاق در کودکان می شود.

روش های تاثیر گذار در آموزش تفکر خلاق به کودک

یادگیری ادبیات برای کودکان

  • طرح سوال های باز از کودکان

برای آموزش تفکر خلاق به کودکان لازم است که گاهی ذهن کودک را به چالش بکشید. از این رو در برخی مواقع سعی کنید تا از کودک سوال هایی بپرسید که پاسخ آن ها نیاز به تفکر و جواب های خلاقانه داشته باشد. برای مثال سوال های زیر نمونه ای از پرسش های باز می باشد:

    1. اگر می توانسی با ابر ها صحبت کنی، به آن ها چه میگفتی؟
    2. آیا دوست داشتی که به اندازه ی یک فیل بزرگ بودی؟ اگر همه ی ما جثه ای به اندازه فیل داشته باشیم چه می وشد؟
    3. به نظرت اگر هر روز باران ببارد چه اتفاقی می افتد؟

بعد از مدتی کودک یاد می گیرد، و اینبار سعی می کند که او ذهن شما را به چالش بکشد. و از شما سوال های باز با ایده های مخصوص به خود می پرسد. در این مسیر او را همراهی نمایید. و اجازه دهید تا ذهن کودتان پرورش یابد.

آموزش تفکر خلاق به کودک

  • انجام بازی های تجسمی

گاهی کودکان با اسفاده از قوه ی تخیل و خلاقانه خود بازی هایی را می سازند. در واقع آن ها در خیال خود ممکن است در یک فضای تجسمی و شخصیت های غیر واقعی بازی کنند. در این راستا شما می توانید به او کمک نموده و این بازی ها را تا حدودی به دنیای واقعی وارد نمایید.

برای مثال فکر کنید که در یک شهر جادویی زندگی می کنید. سپس وانمود کنید که ابزار های خانه وسایل جادویی هستند. جارو ها در نقش هواپیما، سختن خانه با متکا و ملافه و دیگر وسایل این چنینی. با اینکار ذهن کودک شما به چالش کشیده خواهد شد. و او نیز سعی می کند اِلمان های را به این دنیای جادویی با استفاده از تفکر خود وارد نماید. و شما نیز ضمن آموزش تفکر خلاقانه به کودک، شریک دنیای خیالی او می شوید، و ارتباط بیشتری با فزند خود برقرار می نمایید.

آموزش تفکر خلاق به کودک

  • آموزش تفکر خلاقانه به کودک؛ با استفاده از خلاقیت خودتان

بسیاری از شما سعی دارید تا ضمن آموزش و افزایش خلاقیت کودکان، او را در زمینه های درسی و آموزشی نیز یاری نمایید. در واقع برخی از آموزش های کودکتن را خودتان بر عهده می گیرد.

لازم است بدانید که گاهی کودکان در برخی موارد ممکن است ضعیف تر عمل نمایند. پس از خلاقیت برای آموزش بهتر آن ها کمک بگیرید.

برای مثال اگر قصد آموزش واژه ی جدیدی از زبان انگلیسی را به کودک خود دارید، می توانید کلمات را متناسب را با آهنگ مورد علاقه اش تکرار کنید تا یادگیری برای او آسان تر شود.

بیشتر بدانید: آموزش زبان انگلیسی به کودکان

آموزش تفکر خلاق به کودک

  • گشت و گذار در فضای آزاد و طبیعت

بسیاری از محققان دانمارکی برا این باورند که گشت و گذار در طبیعت هم برای سلامت روان و هم پرورش خلاقیت کودکان بسیار موثر می باشد. در واقعی گذراندن اوقات فراغت در فضای باز باز افزایش حس کنجکاوی در وجود کودکان می شود. و این مورد با عث تقویت یکی از از اِلمان های تفکر خلاقانه یعنی ” تفکر سیال ” می شود.

پس در مواقعی که هوا مطلوب است، به همراه فرزندتان به طبیعت بروید و ساعاتی را در آنجا به شادی بگذرانید.

پرورش کودک شاد

جمع بندی

آموزش تفکر خلاق به کودک مهم ترین مسئله است که از ابتدای روز های کودکی باید به آن توجه شود. افکار، استعداد ها و خلاقیت های کودکان از مواردی است که در طول زندگی به یکدیگر مرتبط بوده. و پرورش هر یک از آن ها باعث پیشرفت موارد دیگر نیز خواهد شد. از این رو هر یک از شما مادران، پدران و معمان با رفتار ها و آموزش های خود می توانید در پرورش فکر کودکان تاثیر گذار باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *